Okej inte lättbetong.
Då har du rätt med att köra rödgrund eller cementgrund a för att sedan ha B-bruk.

Men börja med den stora sprickan, grunda och sen laga upp med b-bruk men den ser så djup ut att du bör lägga i två omgångar tills du kommer i liv med resten.
Även om du har b-bruk med stor balast börjar det sjunka om du har mer än 2 cm djupt på åt gången.

• Älska
Jotsat
  • Laddar…
J
L Lerstenstegel skrev:
Okej inte lättbetong.
Då har du rätt med att köra rödgrund eller cementgrund a för att sedan ha B-bruk.

Men börja med den stora sprickan, grunda och sen laga upp med b-bruk men den ser så djup ut att du bör lägga i två omgångar tills du kommer i liv med resten.
Även om du har b-bruk med stor balast börjar det sjunka om du har mer än 2 cm djupt på åt gången.
Jättetack, då gör jag så! Ska ta upp för större fönster och plocka ner puts idag är det tänkt.

Tack igen!

J
Rev en platsbyggd garderob också och i den fanns en ventilationskanal i eternit som åkte ut, så hann inte så långt som jag hoppats idag med putsen. Testade både borrmaskin med stålborste och färgborste, spakel och hammare, men lättast var faktiskt vanlig färgskrapa för att dra av.

Hur mycket måste bort på väggarna? Det gula är en färg som där den släpper gör det i spröda flagor. Men nertill, det som är kvar, sitter den extremt hårt i putsen och putsen i sig sitter extremt hårt i underlaget.

Räcker detta för rödgrund och b-bruk? Det är Pordrän på utsidan om det spelar roll.

Renoveringsrum med delvis borttagen gul färg på putsad vägg och en synlig kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn av ett rum under renovering med delvis bortskrapad gul färg på betongväggar och synliga reparationsarbeten.
Skapa konto

Hur du säger att färgen släpper indikerar på att det inte är plast eller olja.
Då går det att putsa på bara du ser till att du har ordentlig med grund där färgen är.
Det vill gärna rinna och bli tunt över färg om man försöker med kalkborste. Så det är lättare du blandar sluring och slår på med putssleven så det blir grovt och får ordentligt vidhäftning.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
J
Detta blev nästan som en bygglogg om någon vill flytta o döpa om :)

Tog ner all puts, ville inte chansa. Köpte diamantklinga på Jula och fräste med vinkelslip. Det i särklass tråkigaste och jobbigaste jag gjort. Lagade sprickor o hål med b-bruk.

Hur som, igår förvattnade jag och fick på rödgrund mot ytterväggarna. De var ojämnt murade, så det var ganska drygt det också. 2-8mm kanske. Drog på med egen skånska och penslade med vatten när yttorr för att få grov struktur.

Nu till frågorna.
1) När sambon kom ner sa hon "kan vi inte bara ha det så här?". Ytan blev ganska bra direkt. Dvs måste vi putsa med B-bruk, eller kan vi måla rakt på rödgrunden (combimix) med silikatfärg?
2) Om vi målar med silikatfärg direkt på rödgrunden, kan man senare putsa med B-puts på silikatfärgen, eller måste allting ner igen först om vi ångrar oss om 10 år?

Renoverat rum med en vägg där puts tagits bort och en annan med ny rödgrund, samt kaklat golv.
Skapa konto

Hörnet av en vägg där puts har tagits bort, delvis täckt med rödgrund, bredvid en annan vägg med grov, obehandlad yta.
Skapa konto

Redigerat:
Det måste blivit många säckar rödgrund och onödigt dyrt. Dock så rödgrund i praktiken ett a-bruk, så det är väldigt hårt så det är väldigt troligt att detta kommer spricka om du putsat upp till 8mm (meningen man ska pensla på eller slå en sluring på någon mm) med detta.

Nu när du har fyllt ut så går det snabbt att lägga nästa lager så jag hade väntat en vecka för eventuella torksprickor sen skurit dem med kniv och lagt ett lager till med b-bruk över hela. Det är lätt att få samma yta du tycker ser bra ut redan och du slipper se lika mycket block genom putsen.
Jag tror också att färgen i rödgrunden kritar ganska mycket och kommer blöda igenom om ni försöker måla det. Aldrig hört om någon som målat på rödgrund så det är bara min gissning.

J
L Lerstenstegel skrev:
Det måste blivit många säckar rödgrund och onödigt dyrt. Dock så rödgrund i praktiken ett a-bruk, så det är väldigt hårt så det är väldigt troligt att detta kommer spricka om du putsat upp till 8mm (meningen man ska pensla på eller slå en sluring på någon mm) med detta.

Nu när du har fyllt ut så går det snabbt att lägga nästa lager så jag hade väntat en vecka för eventuella torksprickor sen skurit dem med kniv och lagt ett lager till med b-bruk över hela. Det är lätt att få samma yta du tycker ser bra ut redan och du slipper se lika mycket block genom putsen.
Jag tror också att färgen i rödgrunden kritar ganska mycket och kommer blöda igenom om ni försöker måla det. Aldrig hört om någon som målat på rödgrund så det är bara min gissning.
Ok, låter som det är dumt att måla på a-bruk pga sprickor, även om det skulle fungera. Angående tjocklek står det 4-9mm på combimix sida, så inga probbs där. Det var bara vid en sten det blev 6-8mm, utan att räkna är övrigt kanske 3-4mm. Angående kostnad, nej, inget jag blir ruinerad för :) gick åt 5(6?) säckar a 69kr till ytterväggarna. Inneväggarna blir bara B-bruk. Kostar 50kr, så högst marginell skillnad kostnadsmässigt

Men då kör jag b ovanpå även på ytterväggarna! Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.