Har köpt takgips på byggmax med fasade kanter som är 600x1200mm stora, ska börja regla upp nu i helgen men har kört fast lite i hur mycket jag måste regla.

Räcker det med 3 längsgående reglar som jag kan skruva gipsskivorna i, som dom 3 röda strecken visar på bilden.
Eller måste jag även sätta dit en tvärgående regel på kortsidorna också som dom gula strecken visar på bilden.

Takgips med röda och gula illustrerade streck som visar föreslagen regling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Längsgående räcker

• Gilla
Grillen
  • Laddar…
Lite svårt att se. Är det alltså sådana fasade skivor där du lämnar skarvarna synliga så de bildar ett synligt rutnät? eller med försänkta sidor som ska remsas och spacklas slätt?

Jag har bara satt skivor som sedan spacklats helt slätt, men jag brukar använda små spillbitar av regelvirket på ca 15 cm som jag stoppar i på kortsideskarvarna. Två st vid varje skarv om jag har reglat CC30. Då blir det alltså CC15 på skruvarna precis vid skarven. Spillbiten läggs mitt över skarven så att den förbinder ihop två skivor och alltså motverkar att skivändarna kan röra sig i förhållande till varandra. De skruvar jag inte upp i taket utan petar bara in dem allt eftersom jag sätter upp skivorna
Gipskartongskivor staplade, markerade där spillbitar av regelvirket placeras för förstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.