Hallå!
Vi håller på att göra ett taklyft/påbyggnad av en våning och vi fick nyligen konstruktionsritningarna. Jag har ingen som helst kunskap om varken konstruktion, ritningar eller byggande utan är helt utlämnad till proffsen.

Dock; När jag tittar på ritningarna får jag känslan av att antingen jag, eller konstruktören missat något. Jag trodde (kanske i min enfald) att en konstruktionsritning i princip skulle förklara konstruktionen av taket. Vi har varit tydliga med att vi även skall ha solceller på taket vilket jag antar utgör en rejäl last. Men hur kan detta hålla? Golvet ser stadigt ut, men taket? Typ femgradigt, 8m spännvidd med 45x195 C24 med 1200cc...

Har jag missförstått allt? Mitt bondförnuft säger att det ALDRIG kan hålla eller är jag helt ute och cyklar? Tacksam för hjälp!

Konstruktionsritning av en vånings påbyggnad med mått och materialspecifikationer för taklyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsritning av taklyft med angiven spännvidd och balkdimensioner, intill skala och symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktionsritning med bjälkar för taklyft som visar 45x195 C24 på 1200cc över 8m spännvidd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
andreasgraan@hotmail.com
  • Laddar…
Oj nej det där håller inte. Ångspärr är missad också.
 
  • Gilla
ninjaman
  • Laddar…
Jag måste göra dig uppmärksam på att de projekterat en enstegstätad fasad också... En helt utdömd konstruktionslösning.
 
  • Gilla
ninjaman
  • Laddar…
W witten skrev:
Oj nej det där håller inte. Ångspärr är missad också.
Jag tror att ångspärren står som "folie" i den översta ritningen. Men jag kan som sagt inget alls om detta...
 
Rickard.
Det är väl ritat takstolar med en 45x195 som överliggare? Som det är ritat behöver dom bara klara ≈1/3 av spännvidden. Hur takstolarna bör vara dimensionerade är dom som tillverkar dom riktigt duktiga på.
 
  • Gilla
ninjaman
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är väl ritat takstolar med en 45x195 som överliggare? Som det är ritat behöver dom bara klara 1/3 av spännvidden.
Borde inte konstruktionsritningen inkludera takstolar eller beräkning? Vad ska bära takstolen? Som sagt; För mig är inget i detta självklart...
 
Jo det kan vara tänkt såoch lite otydlugt ritat. Men då borde inte virkeskvalitet angivits eftersom takstolsleverantören tar fram det. Golvreglarna då? Finns det en vägg där det inte finns en balk?
 
Rickard.
N ninjaman skrev:
Borde inte konstruktionsritningen inkludera takstolar eller beräkning? Vad ska bära takstolen? Som sagt; För mig är inget i detta självklart...
Ytterväggarna bär takstolarna, exakt hur den utformas brukar takstolstillverkarens egna konstruktörer bestämma.

Du ser hela takstolen i ritningen, underarmen är gömd i isoleringen men den är troligtvis bara ett förslag på hur den kan se ut.
 
  • Gilla
ninjaman
  • Laddar…
W witten skrev:
Jo det kan vara tänkt såoch lite otydlugt ritat. Men då borde inte virkeskvalitet angivits eftersom takstolsleverantören tar fram det. Golvreglarna då? Finns det en vägg där det inte finns en balk?
Näe, ingen vägg så jag gissar att det behövs mer balk. Finns ingen bärande vägg på motsatt sida om HEA-balken. Ritningar av botten- och övervåning av ett hus som visar rumsuppdelning och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ytterväggarna bär takstolarna, exakt hur den utformas brukar takstolstillverkarens egna konstruktörer bestämma.

Du ser hela takstolen i ritningen, underarmen är gömd i isoleringen men den är troligtvis bara ett förslag på hur den kan se ut.
Ok! Ytterväggarna bär allt alltså. Men då känns det å andra sidan lite konstigt att ha en bärande vägg mitt i huset och förstärka med HEA-balk om det bara är lite golvplank som utgör lasten. Som sagt; Jag försöker bara förstå hur saker funkar :)
 
Rickard.
En takstol är mycket starkare än bara reglar. Vikten på ett bjälklag är inte konstruktionen i sig utan möbler och människor som rör sig på det, kännbar svikt är inte okej.

Jag är inte expert på detta men jag förstår inte hur bjälklaget ska fungera utan mer bärande väggar/balkar under.
 
  • Gilla
ninjaman
  • Laddar…
Det är en amatörmässigt gjord ritning. Jag håller helt med @witten. Konstruktionen håller inte, vare sig tak eller nytt mellanbjälklag. Det saknas ångspärrar och vindtätningen är felplacerad. Farligt genom sin prydlighet.
 
  • Gilla
fahlis och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.