Hallå!
Vi håller på att göra ett taklyft/påbyggnad av en våning och vi fick nyligen konstruktionsritningarna. Jag har ingen som helst kunskap om varken konstruktion, ritningar eller byggande utan är helt utlämnad till proffsen.
Dock; När jag tittar på ritningarna får jag känslan av att antingen jag, eller konstruktören missat något. Jag trodde (kanske i min enfald) att en konstruktionsritning i princip skulle förklara konstruktionen av taket. Vi har varit tydliga med att vi även skall ha solceller på taket vilket jag antar utgör en rejäl last. Men hur kan detta hålla? Golvet ser stadigt ut, men taket? Typ femgradigt, 8m spännvidd med 45x195 C24 med 1200cc...
Har jag missförstått allt? Mitt bondförnuft säger att det ALDRIG kan hålla eller är jag helt ute och cyklar? Tacksam för hjälp!
Vi håller på att göra ett taklyft/påbyggnad av en våning och vi fick nyligen konstruktionsritningarna. Jag har ingen som helst kunskap om varken konstruktion, ritningar eller byggande utan är helt utlämnad till proffsen.
Dock; När jag tittar på ritningarna får jag känslan av att antingen jag, eller konstruktören missat något. Jag trodde (kanske i min enfald) att en konstruktionsritning i princip skulle förklara konstruktionen av taket. Vi har varit tydliga med att vi även skall ha solceller på taket vilket jag antar utgör en rejäl last. Men hur kan detta hålla? Golvet ser stadigt ut, men taket? Typ femgradigt, 8m spännvidd med 45x195 C24 med 1200cc...
Har jag missförstått allt? Mitt bondförnuft säger att det ALDRIG kan hålla eller är jag helt ute och cyklar? Tacksam för hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 414 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 414 inlägg
Det är väl ritat takstolar med en 45x195 som överliggare? Som det är ritat behöver dom bara klara ≈1/3 av spännvidden. Hur takstolarna bör vara dimensionerade är dom som tillverkar dom riktigt duktiga på.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 414 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 414 inlägg
Ytterväggarna bär takstolarna, exakt hur den utformas brukar takstolstillverkarens egna konstruktörer bestämma.N ninjaman skrev:
Du ser hela takstolen i ritningen, underarmen är gömd i isoleringen men den är troligtvis bara ett förslag på hur den kan se ut.
Ok! Ytterväggarna bär allt alltså. Men då känns det å andra sidan lite konstigt att ha en bärande vägg mitt i huset och förstärka med HEA-balk om det bara är lite golvplank som utgör lasten. Som sagt; Jag försöker bara förstå hur saker funkarRickard.ag skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 414 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 414 inlägg
En takstol är mycket starkare än bara reglar. Vikten på ett bjälklag är inte konstruktionen i sig utan möbler och människor som rör sig på det, kännbar svikt är inte okej.
Jag är inte expert på detta men jag förstår inte hur bjälklaget ska fungera utan mer bärande väggar/balkar under.
Jag är inte expert på detta men jag förstår inte hur bjälklaget ska fungera utan mer bärande väggar/balkar under.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Klicka här för att svara