14 044 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Skillnad på virke ? Var beställa ifrån?
Virket blir skevt och krokigt för att det ligger i sol och vind och torkar. Bäst om man får tag i färskt virke och där en bunt inte är öppnad. Trall som ligger ”löst” och inte ligger korrekt förvarad blir bedrövlig. Letar också virke och det håller på att ta slut och det kommer inga nya leveranser! Letar efter bästa kvalitet och den heter ”premium” på XL och Beijer. På Byggmax har man bara lägsta kvalitet. Risk att du blir missnöjd om du beställer utan att kolla virket!
Brukar handla virke på Byggmax. Små kvantiteter, så jag sorterar på plats själv, och sortera måste man.
Dock, förra året behövde vi större mängder, så beställde hemleverans. Det virket var av bra kvalitet. Det var sammanlagt bara några enstaka meter 2x4" som inte var användbart till bygget. Det ingick i min "spill"-marginal. Däremot finns det alltid användning för kortare bitar vrak, såsom t ex uppallning från mark mm, och i sista fall som ved (gäller förstås inte tryckt virke).
Det var dock inget tryckt virke i min beställning.
Dock, förra året behövde vi större mängder, så beställde hemleverans. Det virket var av bra kvalitet. Det var sammanlagt bara några enstaka meter 2x4" som inte var användbart till bygget. Det ingick i min "spill"-marginal. Däremot finns det alltid användning för kortare bitar vrak, såsom t ex uppallning från mark mm, och i sista fall som ved (gäller förstås inte tryckt virke).
Det var dock inget tryckt virke i min beställning.
Köpte trall från byggmax med hemleverans 2015 till sommarstugan. Det var större delen av en bunt från sågverket som levererades. Det som blev över staplade jag på samma vis det kom med läkt och luft. Lagom upphöjt från marken men utan övertäckning. Det som är kvar av bunten är fortfarande rakt.
Nästan allt t-impregnerat virke är kvinta men , jag har sett hos några Byggmax att man har kvalite kvinta o sämre, medan man hos en tradinell trähandlare har kvinta o bättre. En del trähandlare har norrlandskvalite också men den är lite dyrare. Men väl värd pengarna. Klass c24 är en ren hållfasthetsklass som är stand För träreglar . Allt konstruktionsvirke är gran.J justusandersson skrev:Allt tryckimpregnerat virke är kvalitetsmärkt på något sätt. För trallvirke gäller sorteringsregler. Köp inte virke av sämre sortering än G4-2. För grövre reglar gäller hållfasthetsklassning.. Klass C 24 brukar garantera nivån. Sedan finns det NTR märkningen att hålla reda på. NTR-A för virke som har eller kan ha markkontakt. NTR-AB för övrigt virke. Byggmax har inte sämre virke av motsvarande klass än någon annan, men håller sig ofta till de sämre klasserna. Jag skulle normalt inte handla från Byggmax eftersom de inte marlnadsför det bästa virket. I Västerbotten kan dock förhållandena vara annorlunda.
Sortering enl ”kvinta” är väl helt borta idag?K Knuten26 skrev:Nästan allt t-impregnerat virke är kvinta men , jag har sett hos några Byggmax att man har kvalite kvinta o sämre, medan man hos en tradinell trähandlare har kvinta o bättre. En del trähandlare har norrlandskvalite också men den är lite dyrare. Men väl värd pengarna. Klass c24 är en ren hållfasthetsklass som är stand För träreglar . Allt konstruktionsvirke är gran.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Prisskillnad mellan lösvirke och prefab?
Lösvirke & Timmerhus -
garage bygge. lösvirke lr färdiga vägg element?? pris skillnad??
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Tryckt virke NTR.... Finns det skillnader trots samma klassning?
Altan & Uteplats -
Procentskillnad i pris lösvirke vs prefab
Lösvirke & Timmerhus -
Lösvirkeshus, prisskillnad brädgård vs Fiskarhedenvillan?
Lösvirke & Timmerhus