Behöver hjälp med en fråga. Jag håller på att göra om ett rum och har lagt på en tilläggsisolering/ installationslager på 45mm. Innanför detta ligger den ordinarie ångspärren/plasten sedan huvudisolering, sett inifrån och ut. Nu har jag också satt in ett större dörrparti som krävde en avväxling i form av en rejäl limträbalk som är 90mm tjock. Ordinarie isolering består av 90mm skiva så därför kommer jag alltså inte ha någon isolering utanför denna mer än asfaboard och en fasadskiva på 20mm som ligger mellan tegelfasaden och luftspalten.
Frågan blir då, ska jag ha ångspärren direkt mot balken, sedan 45mm isolering-plywood-gips så det blir lika det övriga? Alternativ 2 är att lägga plasten efter tilläggsisoleringen sedan plywood-gips? Någon med kunskap?
Frågan blir då, ska jag ha ångspärren direkt mot balken, sedan 45mm isolering-plywood-gips så det blir lika det övriga? Alternativ 2 är att lägga plasten efter tilläggsisoleringen sedan plywood-gips? Någon med kunskap?
Ta du första alternativet , därför man nu bygger med ett installationslager , så kan du dra lite rör utan att förstöra ångspärren , samt att du inte borrar en massa gips skruv igenom den, håller den så tät som möjligt.J Jasse64 skrev:Behöver hjälp med en fråga. Jag håller på att göra om ett rum och har lagt på en tilläggsisolering/ installationslager på 45mm. Innanför detta ligger den ordinarie ångspärren/plasten sedan huvudisolering, sett inifrån och ut. Nu har jag också satt in ett större dörrparti som krävde en avväxling i form av en rejäl limträbalk som är 90mm tjock. Ordinarie isolering består av 90mm skiva så därför kommer jag alltså inte ha någon isolering utanför denna mer än asfaboard och en fasadskiva på 20mm som ligger mellan tegelfasaden och luftspalten.
Ser bra ut, även limträbalken har ett bra isolervärde , kanske bara få plasten in 90 grader mot den övre 2"2" så får du plats med 45 mm isoleringen.J Jasse64 skrev:
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag skulle rekommendera att ha ett tunt lager isolering mellan balk och diffspärr just för att garantera att plasten inte ska ligga an en kall yta.
Klicka här för att svara