Delvis nedmonterad vägg ovanför dörr visar masonit och 70mm lättbetong i ett badrumsrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Masonitvägg ovanför dörröppning i ett badrum som ska renoveras, med vita kakelplattor på väggarna runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags för renovering av badrummet och jag har stött på ett litet bekymmer. Ovanför dörren är det nån slags masonit/kartong vägg som jag vill ta bort och bygga ordentlig vägg istället. Problemet är att väggen som dörren sitter i är endast 70mm lättbetong. Vill gärna ha gips+15mm plyfa in mot badrummet och då blir det ju inte mycket kvar för regel och skiva ut mot motsatt sida av badrummet.
En idé är att sätta plyfan mellan reglarna istället. Någon som har nått förslag?

Du behöver inte ha reglar alls. Sätt ihop så många plyfa och gipsskivor ihop tills du kommer upp i rätt tjocklek.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Okej, men hur ska jag fästa skivorna?

gips 13
plyfa 15
glespanel cc300 28
gips 13
summa 69mm

Borde fungera på en så pass liten yta

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Tack, men visst är det så att man inte kan fästa trä direkt mot lättbetongen pga fukt?
Räcker det med nån plast emellan?

H hövd1ngen skrev:
Tack, men visst är det så att man inte kan fästa trä direkt mot lättbetongen pga fukt?
Räcker det med nån plast emellan?
Om du har fuktproblem uppe över dörren inne i huset har du större bekymmer....

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Nä, det tror jag inte. Men har fått det förklarat för mig att man inte bör bygga så. Men det kanske bara gäller trä direkt mot plattan/golv

Claes Sörmland
R RiKr skrev:
gips 13
plyfa 15
glespanel cc300 28
gips 13
summa 69mm

Borde fungera på en så pass liten yta
Byt ut glespanelen mot 28 mm slätspont så blir det ännu enklare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.