David-O
David-O: Att bottna med en SDS-borr som är mindre diameter än SDS-fästet brukar kunna göra skada i min erfarenhet. [bild]
2 svar · 2,2k läst
·
C
carlfredrik: Kanon! Tack för svar och tips. Kommer bli ett kul projekt!
5 svar · 6,5k läst
·
Demmpa
Demmpa: Med det åtdragningsmoment som gäller för den aktuella skruven, en M6 8.8-material, ger 9,8Nm. http://nfgab.se/sv/teknik-kvalitet/tekniska-sidor/åtdragningsmoment/åtdragningsmoment-metriska-grovgangor/
1 svar · 1,3k läst
·
S
Serviceel: hur man beräknar materialkostnad, Arbete (standard) för ett hus 260 kvm Kan Man räkna med kvm / ... pris per material? Och hur mycket för arbetet.
0 svar · 904 läst
O
olof63: Så här ser det ut med frilagt bjälklag (innan de klantade till det och färdigställde utan att tänka på höjden). [bild] [bild]
11 svar · 1,4k läst
·
ofrivillige_hantverkaren
ofrivillige_hantverkaren: Kollade ett avluftningsrör på taket idag [bild] och situation under taket [bild] [bild] MEN kom inte mycket längre idag 1. Skulle behöva gräva i kutterspånet för att närma mig sanningen om lilla röret hör till ståltanken.. kan vara det som är ingjutet dock(?) 2. förstås skulle det vara bra att verkligen få in armen ordentligt inunder (där jag tog bild på tanken) för att
11 svar · 2,1k läst
·
J
jonaserik: Vindduk är bäst inte asfaltspapp den går bara sönder, duken går att vara hårdhänt med.och den som är där. är som ett vindskydd, har lika innanför i ytterväggen.
1 svar · 2,1k läst
·
B
bossespecial: Konstruktionsritning kring 5000kr om det inte är några speciella omständigheter. Kostnad för utförandet kan jag inte svara på.
2 svar · 1,0k läst
Lexington
Lexington: Jag tycker det ser rätt häftigt ut! Dock hade man ju velat sprida ut de avvikande plankorna mer, nu när dom ligger ihop upplever man det som väldigt rörigt!
6 svar · 1,9k läst
·
N
Nygge72: Hej, jag håller på och skall tilläggsisolera en liten sommarstuga, och lägger detta på befintlig panel. Jag tänkte höra om det går att regla upp väggarna redan nu, eller blir reglarna förstörda om de får sitta ute på väggen, innan det är dags för nästa moment med att lägga på isoleringen? Hur pass tidigt kan man göra dylika jobb fram till att man lägger vindduken på? Dvs
0 svar · 463 läst
Hnak
Hnak: Vi har fermacell i hela vårt hus. Riktigt bra och starka skivor. Behöver aldrig använda plugg när man hänger upp saker på väggarna, bara att skruva direkt. Tunga vid montaget men jävligt stabilt sen efteråt.
3 svar · 3,7k läst
N
Novisfixaren: [citat] [citat] Ok kan vanligt hederligt trälim funka eller polyurethan är bättre? Funderar på infästning stolpe/takbjälke har hittat lämpliga plattjärn men funkar det med fransk skruv på bägge sidor typ 10x40. Eller måste jag ha genomgående gängstav med mutter? Samma gäller infästning i stolpjärnen mot betongplattan som är uformade måste det va genomgående gängstav med mutter
45 svar · 6,1k läst
·
T
TheGame: Renoverar badrummet. Ska sätta våtrunsmatta. Original så har rummet haft 2 ytterväggar men nu bara 1. Upptäckte när jag tog ner innertaket att det är plast ångspärr bakom skivorna fortfarande på den vägg som inte längre är yttervägg. Bör skivorna tas ner och plasten avlägsnas? Det har funkat sen 70-talet men rummet kommer bli betydligt tätare än vad det varit.
0 svar · 773 läst
T
Thord58: Ja, ska sätt osb först, sen får vi se om man sätter någon färdig panel eller liknande.
5 svar · 829 läst
L
Limträ: [citat] Ja, det kanske är det smidigaste. Dock blir det ju en generalskarv strax ovan golvvinkeln men skarvar har man ju oavsett bakom tätskiktet. Nån erfarenhet kring att skydda virket mot spacklet? Mvh
2 svar · 1,3k läst
B
Brks: Har påbörjat en renovering av ett hus byggt 1894, önskar att bättra på isoleringen något i samband med köksbyte då huset idag endast har timmerväggar och på vissa ställen verkar det vara otätt. Timmerväggarna är klädda på insidan med tretex-skivor Frågan är om det är lämpligt att slå på 45x45 reglar på innervägg och lägga i 45mm stenull och sen klä antingen med gips
0 svar · 883 läst
·
MariaiÖstergötland
MariaiÖstergötland: [citat] Ja, nu när jag läser ts första inlägg igen så är det nog så hen menar. (y):rofl:
9 svar · 8,2k läst
·
P
piapcs: [citat] Tack alla :love: underbart forum detta - jag renoverar ett helt hus och lär mig massor här inne :D
17 svar · 6,6k läst
D
Davion: Hej, Jag har själv startat en tråd gällande just reparation av lättbetong, massiva segment borta etc. Summa summsrum så säljer finja en laga vägg-produkt som är snordyr men gör jobbet på ett lagom stort hål. Använde ca 4 påsar.Osäker kring tjockleken dock. 25 cm djupt är kanske mer än vad den tolererar, jag använde den för att göra mindre drastiska håligheter. Annars skulle
1 svar · 2,3k läst
MathiasS
MathiasS: Det är svårt att råda om det när man inte ser exakt hur omständigheterna är. Jag tänkte mig att du redan sågat bort befintligt undergolv där väggen ska stå, och då verkade det bäst att bygga från grunden. Ställ väggen på något stabilt!
10 svar · 2,1k läst
·
Krozz
Krozz: Tack för alla svar, känns betryggande
4 svar · 1,5k läst
·
F
FGLIN: [citat] Runt hela stammen låter som sk svarvat faner, ofta använt till plywoodtillverkning, årsringarna bildar då stora vindlande mönster som kan se onaturliga ut. Knivskärning brukar göras på stockhalvor eller fjärdedels stockar för att ge en mönsterstruktur som mer svarar mot bräder. Se t.ex. https://www.holmtravaror.se/faner/
4 svar · 7,4k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Isolera du mot rutan och klä in med skivor. Lycka till.
1 svar · 3,8k läst
·
N
Nygge72: [citat] Ja det är trygghetsvakten jag kikat på med utifall jag behöver åtgärda. Spännande att bygga själv :)
5 svar · 5,4k läst
·
J
justusandersson: Du har uppenbarligen inte läst min artikel om olika sätt att bygga till på följande länk: https://www.byggahus.se/olika-satt-att-bygga-till-huset-guide-och-jamforelse På detta sätt tvungas du ge tillbyggnaden för dåliga höjdmått och kan heller inte välja optimala dimensioner på mellanbjälklaget. Det är att slösa med pengarna. En limträbalk med dimensionen 215x225 klarar 6 m
8 svar · 1,8k läst
·
rustproof
rustproof: Där stod 1 meter höga stödben till takstolarna, bakom dem bara takfoten, utan någon isolering. Därför valde jag att göra en enkelisolering efter luftspalten, för att "härma" den gamla lösningen.
2 svar · 1,7k läst
·
F
freppe.ar: [citat] Absolut, det kommer en regel om jag trycker in handen, men den kommer en bit upp på underarmen, alltså ingen jag kan skruva i tyvärr.
2 svar · 978 läst
·
T
timmermannen2: Få tag i en liten bit hustimmer och skarva in i den friska biten med en blixtskarv så behöver du inte bygga med plint under. Annars så finns det säkert någon timmerman i närheten som åtgärdar det där på en dag.
3 svar · 3,0k läst
·
B
Brandtafan: Jag håller på att renovera ett rum i vår källare. Jag sätter 27 mm stålreglar på väggen men ingen i tak eller vid golvet för att luft ska kunna cirkulera i väggen. Detta är en yttervägg ska jag tilllägga, som är till hälften dränerad. Halva täcks av ett uterum o andra halvan sitter där pordrän på utsidan samt rör för avledning av grundvatten. Min fråga är den, vågar jag
0 svar · 636 läst
H
Hagaspikaren: Behöver tips på hur man enklast demonterar betongglas som är satt med glasbetongbruk.
0 svar · 693 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.