Maarrre
Vi ska byta ut räcket på övervåningen mot en spaljé upp till taket, men funderar på hur man bäst fäster ribborna mot golv resp tak? Vi vill ha ribborna på andra ledden jämfört med hur de sitter i räcket, dvs med "kortsidan" utåt. Vi är inte jättevana att bygga saker, så det ska vara relativt enkelt, och inte behövas några specialverktyg. Hoppas nån har nåt bra tips. Trä-räcke på övervåningen med vertikala spjälor och möbler i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi funderar på samma sak, så om ni fått något svar eller byggt klart så mottages tips gärna!

Maarrre Maarrre skrev:
Vi ska byta ut räcket på övervåningen mot en spaljé upp till taket, men funderar på hur man bäst fäster ribborna mot golv resp tak? Vi vill ha ribborna på andra ledden jämfört med hur de sitter i räcket, dvs med "kortsidan" utåt. Vi är inte jättevana att bygga saker, så det ska vara relativt enkelt, och inte behövas några specialverktyg. Hoppas nån har nåt bra tips. [bild]
Med kortisidan utåt menar du då så att det blir som en stege?
Maarrre Maarrre skrev:
Vi ska byta ut räcket på övervåningen mot en spaljé upp till taket, men funderar på hur man bäst fäster ribborna mot golv resp tak? Vi vill ha ribborna på andra ledden jämfört med hur de sitter i räcket, dvs med "kortsidan" utåt. Vi är inte jättevana att bygga saker, så det ska vara relativt enkelt, och inte behövas några specialverktyg. Hoppas nån har nåt bra tips. [bild]
Med "kortsidan utåt" låter det för mig som att det blir en stege. Det är inte lämpligt efter som barn kan klättra i den då. Men jag kanske bara inte förstår hur ni menar.

Håller med Jiji, låter lite väl lockande för barnen... Ser inget fel på det du har, men det hade ju varit finare om det var vitt. :p Inte svar på din fråga, det är jag medveten om. :rofl:

Om det är möjligt är det bäst att bygga hela spaljén liggandes på golvet och sen resa den upp och sen skruva fast i golv och tak. Vår spaljé består av reglar på c:a 3x6 cm.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Om det är möjligt är det bäst att bygga hela spaljén liggandes på golvet och sen resa den upp och sen skruva fast i golv och tak. Vår spaljé består av reglar på c:a 3x6 cm.
bilder på det? Eller instruktioner

Den är tyvärr nedmonterad men principen är en regel på golvet och en i taket. Däremellan fäster man reglarna, enklast med ett par skruv eller spik i varje ände. Jag tror det bör vara max 10 cm mellan varje och det är bra att ha en kloss/ mall att lägga mellan så avståndet blir lika hela tiden. Man kan ju räkna ut innan så att avståndet är lika hela vägen så det inte blir skumt i ena änden. En gersåg / gerlåda är nog ett krav för att det ska bli bra.

Kom i håg att förborra och försänka skruvhålen som används för att fästa i golv och tak. Och måla / lacka eller vad ni ska göra innan ni monterar den.

Edit: Här är en bild på en liten spaljé vi haft i hallen. Den är nog limmad med träplugg men det är bökigare.

En del av en hemmagjord träspaljé med reglar och övre kant synlig mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Fbygg
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Den är tyvärr nedmonterad men principen är en regel på golvet och en i taket. Däremellan fäster man reglarna, enklast med ett par skruv eller spik i varje ände. Jag tror det bör vara max 10 cm mellan varje och det är bra att ha en kloss/ mall att lägga mellan så avståndet blir lika hela tiden. Man kan ju räkna ut innan så att avståndet är lika hela vägen så det inte blir skumt i ena änden. En gersåg / gerlåda är nog ett krav för att det ska bli bra.

Kom i håg att förborra och försänka skruvhålen som används för att fästa i golv och tak. Och måla / lacka eller vad ni ska göra innan ni monterar den.
Men det där avser väl stående spaljé?

MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Men det där avser väl stående spaljé?
Jag tror inte TS menar liggande spaljé, vilket som ni säger inte låter som en bra idé. Räcket på bilden har ribborna ”liggande” som i en sängbotten och jag antar att de vill ha dem roterade 90 grader sett uppifrån.

T Trrttsch skrev:
Jag tror inte TS menar liggande spaljé, vilket som ni säger inte låter som en bra idé. Räcket på bilden har ribborna ”liggande” som i en sängbotten och jag antar att de vill ha dem roterade 90 grader sett uppifrån.
Ja, nu när jag läser ts första inlägg igen så är det nog så hen menar. (y):rofl:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.