Byggmaterial & Byggteknik
Hemmasnickarn85: [citat] Ja det borde jag göra. Fåt tillträde 1 april och försöker planera så mkt som möjligt inför. Badrumet ska blir 4 ggr så stort (ta över ett sovrum) så jag kommer flytta avlopp.
Jani Melender: [citat] Det var som tusan, pluggen är 11.7 millimeter. Antar att det är "imperialska" mått. Jaja, går och köper ny skruv och plugg då... tack för hjälpen. =)
Krille77: Hej, Jag har en gammal stödmur som är putsad med vaskolit. Tyvärr har det släppt på två ställen som jag skulle behöva putsa om. Som jag har förstått det så användes vaskolit på 60-80 talet. Finns det fortfarande att köpa och isf var? Mvh
Åsa Lund: 99% Ring Ytong eller Siporex och kolla med dem. Jobbade inom allmännyttan förut och där hade vi problem med att lättbetong invändigt sög fukt från tegelfasaden (luftspalt saknades). Det möglade på baksidan av tavlorna och väggarna var så blöta att de blev kalla.
Tompafix: [citat] Finns lösningar på det också :rofl:
trojlee: [citat] Själva stegen är ett trägolv, samma som vi har i källaren där man kommer ner, sättstegen kapade jag till av vita fönstersmyg, det blev mest prisvärt. Jag köpte inte en sådan mall man kan ha för att mäta ut stegen utan klippte till mallar av papp och använde som mall när jag kapade med sänksågen. Något jag borde gjort var att måla allt vitt innan jag satte dit stegen för
huggan: Det gäller hela taket och du kan översätta det till 200kg per kvm, samma norm som gäller i Sverige för vanliga golvbjälklag.
lordi: Kapa till kvartsstaven i lagom längd (+lite kapmån). Lägg den i blöt i några timmar och sätt den i spänn. Ska den böjas mycket, så får du spänna den lite i omgångar. Jag har gjort så med lyckat resultat. Är du rädd för att den ska spricka så kan du förborra med ett tunnt borr innan du spikar.
Rickard.: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Selenium_dioxide Finns även på Svenska men där var det snålt med information.
drbygg: Vi har byggt en kattlucka från hallen till ett förråd precis utanför vår ytterdörr (sedan har katterna ytterligare en lucka ut genom förrådsdörren). Efter att ha läst på lite så insåg vi att det var noga med att det inte skulle krypa in fuktig inomhusluft i isoleringen, så vi har sett till att det är tätt in mot isoleringen. Läste också ett tidigare inlägg på detta forum och
BirgitS: Välkommen till forumet! Bästa sättet att ta reda på vad det är för material i väggen är att provborra. Till spånskiva ska du nog ha träskruv och det har man inte till betongpluggar. https://www.byggbeskrivningar.se/allmant/skruv-och-spikguide
dahlhue: Hej! totalt nybörjare och tänkte pröva att bygga mur själv enligt följande skiss såsom grannen på ett ungefär (samma höjd eller 1 nivå lägre) och bygga insynskydd med två markstolpar/betongplintar. Planen är att höja upp med jord innanför och höja marknivån lite grann så sluttningen inte blir så markant samt rulla ut gräs. Tänkte göra två rabatter med något roligt i =)
sinuslinus: Ja, du får köra med sån med centrumskruv.
Ekliptikan: Ska gipsa en 150 mm bred vägg mellan två köksskåp. Väggen som jag fäst regeln mot lutar någon grad vilket ger en skillnad på 6 mm om jag jämför toppen med botten. Det kommer att synas väldigt mkt eftersom gipset inte kommer att vara i nivå med skåpsfronterna. Hur kompenserar jag bäst mellan regel och gips för att få allt i samma nivå?
Hus tomte: Om gipstaket e på den nivå som du vill ha alla ”andra” tak så låt d taket styra alla ”tak”
överste senap: När vi sågade ner en lättbetongvägg var det armeringsjärn i den, ca 5mm i diameter. Dessa låg nog ungefär mitt i väggen som var 70mm.
nino: Beror på vattenmängd hur rinnig den blir, men blanda så tjockt du kan, ta i lite mer sand från en sandlåda eller så. Blanda väl och ha i formen, låt det stå nån timme tills det har hårdnat lite och ha i normal blandat.
Den efterkloke: Tack för tipsen Hälsningar Den efterkloke
fremax: Passivhus har väggar med u värde på ca 0,125 , och fönstren får Max ha 0,9 om jag inte minns fel. Med vänlig hälsning, fremax
Marlen Eskilsson: Diskussionen har spårat ur i off topic och TS har lämnat tråden. Stänger den därför. Våra diskussionsregler: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/ /Moderator
Tee-Time: (y)(y) [citat] Ja, det har du rätt i. Jag fastnade i tanken att det nya skulle sättas dit på liknande sätt som det gamla men så är det ju förmodligen inte, nej. Tack! (y)
Srixon: Varför inte montera ventilerade väggar samtidigt som ventilerade golv? Gjorde så i vår gillestuga.
nino: Vet inte men man kanske kan borra ner järn i gamla plattan sen lägga antingen nät eller bara järn som svetsas i dom nerborrade. Kanske bila upp sprickor i V form och dubba i där med. 4cm är nog i minsta laget