Googlat o sökt, men hittar inga bra bilder eller beskrivningar hur folk gjort. Så jag vänder mig till bästa hoppet.

Timrat torp, 1800-tal, rutten syll på sina ställen och misstänkt avruttnat bjälklag vid infästningen mot sagda syll.
Hur byggtekniskt återställa detta?

Jag fattar att det finns ett "byggnadsvårds-sätt" och ett "få det att funka-sätt". Jag har ingen erfarenhet av att passa in timmer mot timmer, så jag lutar åt det sista.

Min tanke är att såga av där det är helt friskt. På respektive sida om befintligt bjälklag spika på reglar som fäster mot syll eller vilar på grundmuren, beroende på hur det är byggt från början.

Rätt tänkt, eller andra förslag?
Är det mer hållfast på nått sätt att "fylla" hålrummet på min bild med nytt material? Igen, jag förstår att hitta en timmerbit med liknande dimensioner och med diverse fogningsprinciper passa ihop dem antagligen skulle vara bäst. Men krångligt för mig som aldrig provat.

• Schematisk illustration av en vägg med syll, bjälkar och reglar för byggreparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såga bort det ruttna, ställ en stolpe under mot mark med en betongplatta 300X300 mm går att ankra stolpe/platta så den inte flyttar sig . Fräs av stocken ( säkert rund ) lite så en plan yta blir på båda sidor, fäst tex 125X45 regel på båda sidor min 1000 mm från änden med genomgående bult min 3 st ( helgängad stång ) och stora brickor, gärna med låsmuttrar med. Sen hur du sätter den mot bärlina eller grund får du se själv

• Gilla
cederbusch
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Såga bort det ruttna, ställ en stolpe under mot mark med en betongplatta 300X300 mm går att ankra stolpe/platta så den inte flyttar sig . Fräs av stocken ( säkert rund ) lite så en plan yta blir på båda sidor, fäst tex 125X45 regel på båda sidor min 1000 mm från änden med genomgående bult min 3 st ( helgängad stång ) och stora brickor, gärna med låsmuttrar med. Sen hur du sätter den mot bärlina eller grund får du se själv
Tack, känns väldigt görbart

Få tag i en liten bit hustimmer och skarva in i den friska biten med en blixtskarv så behöver du inte bygga med plint under. Annars så finns det säkert någon timmerman i närheten som åtgärdar det där på en dag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.