Hemmakatten
Våra arkitekter har ritat en helt underbar förvaringsvägg/bokhylla 17 meter lång längs med hela husets norrvägg! :D

Som material föreslogs knivskuren ekfanér eller valnötsfanér. Som jag fick det förklarat för mig så innebär knivskuren fanér att man skär ett tunt skikt runt hela stammen för att få stora hela fanérbitar. På detta sätt undviker man fanér där man ser "stavar" limmade bredvid varandra.

Låter som sagt jättesnyggt, men jag antar att priset också är "jättesnyggt".  :P Knivskuren valnötsfanér antar jag är ännu dyrare än ek. Någon som vet var man kan titta på och köpa dessa i Sthlms-området? Ett hum om prisnivån kontra vanlig fanér vore inte heller dumt.

• Gilla
Nordstrom
  • Laddar…
Inte för att vara gnällig, men du kan inte bygga en bokhylla i fanér.
Fanér är ett tunt skikt (delar av mm upp till några mm tjock) som limmas mot något annat, typ spån eller MDF skiva.
Alternativt tar man många lager fanér och limmar ihop detta till en plywoodskiva.

En 17 m lång bokhylla klädd i valnötsfanér är förmodligen snyggt, och det behöver inte bli dyrare än resten av huset. Eftersom det är så tunna skikt så blir det inte så mycket volym och sånt här brukar prissättas / m3.
Kolla med era arkitekter om de vet nån som kan bygga den (och till vilket pris). Ibland känns det som att just arkitekter inte riktigt tänker hela vägen, typ att det går att göra på ett vettigt sätt och till vettigt pris.

Om ni bara ska kolla pris på material så kan ni kontakta Fanerkompaniet i Värtahamnen. Vet ej om de har just valnöt, men de har ganska mycket att välja på.
Ett annat alternativ är träimporten, jag har för mig att de kör fanér.
www.traimporten.se

Hemmakatten
Tack frasse, för input. :) Och förstås så menade jag (underförstått trodde jag ;)) att fanéren skall vara limmad på en MDF-skiva. Har tom ringt fanerkompaniet och det visade sig inte skilja mer än ca 200:- på en fanerskiva (ca 5kvm med eller utan MDF-board) mellan ek och valnöt.

Och jo, arkitekter är bra på visioner, det är ju därför man anlitar dem. :) Hade ett möte med arkitekt och konstruktör häromdagen. Konstruktören hävdade att huset inte gick att bygga (om man inte var multimiljonär, typ), arkitekten tyckte att konstruktören var motsträvig och inte ville ägna sig åt problemlösning. Själva satt vi i mitten och tyckte nog att huset borde gå att bygga (det är inte så extremt alls). Gäller bara att hitta bästa, billigaste lösningen eller den mest optimala balansen mellan "bäst" och "billigast".

Samma gäller med skåp/bokhyllor. Inbillar mig att vilket någorlunda duktigt snickeri som helst (gärna en kökstillverkare) kan tillverka vår förvaringsvägg. Det gäller som sagt "bara" att leta. Vi börjar med den finsnickare vi använt tidigare och letar sen vidare om vi inte kommer överens.

Tycker det låter som en väldigt snygg lösning ;) Själv är jag väldigt svag för valnöt :D

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Våra arkitekter har ritat en helt underbar förvaringsvägg/bokhylla 17 meter lång längs med hela husets norrvägg! :D

Som material föreslogs knivskuren ekfanér eller valnötsfanér. Som jag fick det förklarat för mig så innebär knivskuren fanér att man skär ett tunt skikt runt hela stammen för att få stora hela fanérbitar. På detta sätt undviker man fanér där man ser "stavar" limmade bredvid varandra.

Låter som sagt jättesnyggt, men jag antar att priset också är "jättesnyggt". :p Knivskuren valnötsfanér antar jag är ännu dyrare än ek. Någon som vet var man kan titta på och köpa dessa i Sthlms-området? Ett hum om prisnivån kontra vanlig fanér vore inte heller dumt.
Runt hela stammen låter som sk svarvat faner, ofta använt till plywoodtillverkning, årsringarna bildar då stora vindlande mönster som kan se onaturliga ut. Knivskärning brukar göras på stockhalvor eller fjärdedels stockar för att ge en mönsterstruktur som mer svarar mot bräder. Se t.ex. https://www.holmtravaror.se/faner/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.