Byggahus.se

Kapa klinker i en cirkel

1. P
    Medlem · 18 inlägg

piapcs

Medlem
    Hej,
    Jag skall lägga klinker på en framtrapp utomhus som i stort sett är rektangulär men har en cirkulär halvmåne längst ut på ena långsidan, ca en meter i diameter. Kan man såga klinker med tex vinkelslip eller vad hade ni använt ?

2. Andreas_kalmar
    Renoverare · Kalmar · 2 249 inlägg

Andreas_kalmar

Renoverare
    Det går bra med vinkelslip alternativet är att provlägga och lämna bort på vattenskärning

3. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 406 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Du kommer behöva lösa kanten på klinkersen, det är för känsligt att bara ha dom ligga med sågad kant utåt.

4. P
    Medlem · 18 inlägg

piapcs

Medlem
    Jag hade tänkt att bara lägga fog på den sågade kanten och skrapa av det snett mot klinkerplattan så jag får en snygg kant - men det kanske inte räcker så ?

5. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Nån form av list är att föredra

6. P
    Medlem · 18 inlägg

piapcs

Medlem
    OK men en flexibel list isåfall eftersom kanten ju är som en båge. Jag får googla lite :) Mjukfog kanske ? Den kan man ju lätt skrapa bort och byta ut om den blir ful

7. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 4 435 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Vad ska du ha för sorts klinker? Nån form av granitkeramik kanske funkar utan kantlist, men allt som är glaserat bör nog ha en..

8. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Är i princip bara granitkeramik som tål att ligga ute så det är en bra början

9. J
    Medlem · 1 590 inlägg
    Så fort du kapar stenen/klinkern så får du en råyta som både blir ful och vass, dessutom känslig för slag, tror inte heller du kommer få till den speciellt jämt rund heller.
    Och att bara foga oavsett med vad kommer bli varken snyggt eller hållbart.
    Du skulle behöva ngn form av vinkellist som täcker hela ytterkanten, men det blir oxå svårt iom rundningen.
    Har du en granitsten har du större chans att få till det, om du kan vattenslipa hela framkanten snygg.

10. Andreas_kalmar

Andreas_kalmar

Renoverare
    Kgc har böjbara lister i sitt sortiment

11. J
    Medlem · 1 590 inlägg
    Så många böjbara vet jag inte att det finns som tål att ligga utomhus.
    Klipper man upp en list i "läppen" som ligger under plattan kan man få till rundningen ev, men undrar om dom tål att ligga utomhus? Finns ju rostfria förvisso....

12. P
    Medlem · 18 inlägg

piapcs

Medlem
    Det är granitkeramik
    Ja, det är granitkeramik

13. P
    Medlem · 18 inlägg

piapcs

Medlem
    Jag mailade KGC nu och hörde vad de rekommenderade. Man hade önskat att det kunde gå att ta en vanlig kakellist, värma den och böja till den så den passar :)

14. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 065 inlägg

falkn

Byggveteran
    Är det granitkeramik är det inga problem att göra som du tänkt. Inga som helst problem att såga ett runt snitt heller, men det kräver vana med vinkelslip och en bra klinga. Lite efterpolering skadar inte heller. Finns handhållna diamantklossar för detta.

15. P
    Medlem · 18 inlägg

piapcs

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.