APR
APR: [citat] Hej Tobias. Nej, vi kom inte vidare, vi hade detta som ett av flera alternativ till att utöka boytan men kom efter en tid fram till att vi klarar oss med de kvm vi redan har. Önskar dig lycka till i ditt projekt!
2 svar · 5,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: Ja
1 svar · 1,2k läst
Ö
öringen: Kort fråga. Går mura så här års när det är mellan 5-10° på dagarna men kryper under nollan på nätterna. Risk för att bruket fryser eller inte brinner ordentligt?
0 svar · 1,5k läst
Hojte
Hojte: Om du nu har 90 osb också iom du skriver att du inte får upp större så får du ju ändå regla cc45 eller? Sen förskjuta gips och osb skarven? Ursäkta såg inte att du skrev liggande osb, men ändå så är det lungt att gipsskarven inte kommer över regler
1 svar · 2,5k läst
T
turbo100: Hej, Jag har ett växthus med kanalplast på sidor & tak och jag funderar på att limma längs med profilerna. Anledningen är att täta men även säkra att plasten inte "blåser ut" om/när nästa gudrun kommer (har läst att detta kan hända). Är det vettigt att lägga en sträng med silikon längs kanterna (plast/alu-profilkanten) eller ska man köra biltemas BT multibond?
0 svar · 5,6k läst
hlph
hlph: [citat] Intressant! Jag har ingen erfarenhet av att räkna på hus eller bjälklag, men det händer (med några års mellanrum) att jag räknar på plattformar på maskiner. Frågan har kommit upp om just svikt och har inte hittat några riktlinjer.
9 svar · 5,2k läst
H
huggan: Räcker normalt med stenull och brandfogmassa om du inte har för stora diameter. Här kan du se exempel: http://bevego.scene7.com/is/content/BEVEGO/PDF%20katalog/Teknisk%20Isolering/Brandt%C3%A4tning/Brandfogmassa/Bevegoline%20akryl%20montanvisning.pdf
1 svar · 2,8k läst
Pungpinan
Pungpinan: [citat]
8 svar · 4,2k läst
·
P
Projektmannen: Tror vi är överens. Man kan inte kontrollera säckar med klumpar i, där betongen brunnit. Jag har i alla fall lärt mig att välja annan leverantör än Byggmax.
5 svar · 2,4k läst
greger911
greger911: Kära församling, i förrgår blev jag övertalad av min kära kvinna att renovera ytterligare ett utrymme i vårt hus. Vid rivningen av ena väggen, vilket är ”den gamla” ytterväggen, fann jag en fantastisk vägg. Men inte bara det. Det gamla fönstret sitter fortfarande kvar. Nu blev våra initiala planer omkullkastade. Det vore kul att ha väggen och dess fönster kvar som det är och
0 svar · 645 läst
·
N
Nygge72: [citat] Jo tack det märker jag
2 svar · 946 läst
E
emni0032: Tack för stödet, nu är väggen nere!
19 svar · 4,6k läst
·
H
Hybro: Grunden verkar bra, inte en spricka vad jag kan se i anslutning till husets vägg. Väl värd att renovera. Du får väl försöka leta rätt på tillverkaren av den fenomenalt bra färgen, som hållit så länge. Ett tipps är att stuva undan vattenslangen, redan på hösten. Så det inte blir nåt okynnesvattnande kalla årstiden.
1 svar · 1,6k läst
·
andreascarlsson
andreascarlsson: [citat] Men är den bra...?
2 svar · 715 läst
N
Nygge72: Hej, har en fundering jag gått och funderat på länge. Om man ser olika husleverantörer så finns det ju de som levererar väggar i storblock och de som levererar i 1200mm block. För mig kändes det rätt enkelt förr att säga att storblock var bättre (ur isoleringssynpunkt), medans jag idag ej vet om det just skiljer något då man använder utegipset som vindskydd. Tänker att de ev
0 svar · 631 läst
harry73
harry73: [citat] Jag inser nu i efterhand att det var möjligt att misstolka mitt svar. Man ska såklart inte kasta eternitplattor, men de ska lämnas in till därför anvisad inlämmningsställe enligt de anvisningar som gäller där. Jag känner mig lite dumt att jag inte skrev det direkt. Bra att vi inte bor i USA, för då hade jag fått ett skadeståndskrav av några miljoner.
19 svar · 8,2k läst
E.6745
E.6745: [citat] Att skaffa advokat har inte hjälpt men vi har som sagt bestämt oss för att driva detta till domstol om så krävs. Och det ser dessvärre ut att krävas. Det sjuka är att det enda vi begär är ett nytt likadant golv inlagt, inte varesig mer eller mindre. Helt sanslöst hur de väljer att hantera sina reklamationer! Aldrig mer ett Pergogolv kan jag lova.
4 svar · 5,0k läst
·
T
TheKL: Hej, någon med erfarenhet av ovan nämnda bolag? Prisförslag som ni fått av dom? Resultat av arbete?
0 svar · 3,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Du kanske skulle flytspackla. Alltså så man gör i våtrum under klinker eller plastmatta. Och sedan måla med en lämplig färg.
1 svar · 1,8k läst
L
Lego Pusselsson: [citat] Tack! Ja det gamla innertaket (något slags masonit med spontar runt) verkar ha skarvarna vid takstolarna där jag antar att de är spikade.
2 svar · 2,9k läst
Stmbl
Stmbl: Grymt! Tack för tipsen. Blir en uppdaterad bild kommande vecka...om jag lyckas dvs
4 svar · 2,3k läst
·
M
Micke R.: [citat] Hej. Jag hade rivit bort masoniten då den är en fuktsamlare. Du behöver ingen fuktspärr om du ska ha våtrumsmatta på golv/vägg. Mvh
8 svar · 4,9k läst
MathiasS
MathiasS: En vanlig stenklipp?
1 svar · 830 läst
P
patriklarsson: Någon som byggt med denna och isf resultatbilder? Jag behöver hörnstenar. Skall bygga in två "stolpar" ca 20x20cm. Även andra produkter av ArtStone kan vara av intresse. Tycker det verkar vara väldigt dåligt med info vad som ingår samt bilder? Bygghemma har den. Mvh
0 svar · 724 läst
S
seerikand: Hej, jag har tidigare renoverat tidigare boenden som då varit lägenheter men har aldrig tidigare "konstruerat" något och känner mig novis i frågan hållfasthet etc. Tanken är att bygga en plats för cykelförvaring genom att "förlänga" ett befintligt förrådstak i all sin enkelhet, se nedan bild i profil. På sidan som bilden är tagen ifrån kommer det vara öppet och på långsida samt
0 svar · 1,7k läst
·
Klodsmajor
Klodsmajor: Vet du varför det ser ut som det gör? Baserat på hur det ser ut skulle jag säga att det är bara att riva ut och gjuta nytt. Fundera på om du vill gräva ut och isolera, om det är oisolerat dvs. Kanske passa på att byta ut rör osv om dessa är av äldre standard.
1 svar · 1,3k läst
·
S
snowjim: En annan idé är att sätta in dörrarna på samma vis som de som byggde huset gjorde. d.v.s mäta ut var skruvarna ska sitta i väggarna, hacka upp lekablocken och trycka in träbitar, det verkar vara effektivt, då behöver man inte häller ha plastpluggar. MEN jag misstänker att här finns fallgropar och att det kan mycket väl ge liknande resultat. Jag tror ändå att jag kommer låta de
8 svar · 4,3k läst
J
justusandersson: Det är nog ingen dum idé. Med en pelare i mitten blir det ju väldigt små spännvidder.
5 svar · 4,4k läst
·
A
Amrich: Tack för uppdateringen! Det låter som vi står inför samma problem men att du hunnit lite längre! Jag funderar på att bygga ett garage där bakre kortsidan (ca 7.5m) kommer hamna ca 140cm under mark. Jag vill helst inte heller ha några mellanväggar eller andra stöd som tar plats i garaget.
7 svar · 3,3k läst
T
tyravz: Intressant! Vi hade inte hittat någon med anslutning för 175 mm. Enklast vore ju om man bara kunde isolera, men som du säger, vingligt är inte bra. Tack så mycket för din hjälp! Tyra
2 svar · 3,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.