TheImprovisor
TheImprovisor: [citat] Det är min tanke också. Enkelt, snabbt och billigt.
7 svar · 3,7k läst
Mats-S
Mats-S: [citat] Bara spekulationer typ att du har fått "pyspunka" på något vattenrör ... Du behöver någon på plats som kan kolla seriöst, vattenläckage kan vara supersvårt att härleda Outgrundliga äro vattnets vägar som det står i timmermannens bibel ;-)
5 svar · 2,0k läst
·
P
Pumabjörnen: Limmet på golvbjälkarna är till för att dels motverka knarr men i konstruktionssyfte öka styvheten i bjälklaget då man får en bättre samverkan mellan bjälkar och spån. Är det inte ett alternativ att skruva fast plåtarna och sedan använda konstruktionslim på glesen/plåten ist för trälim.
8 svar · 5,3k läst
L
lillamälarhuset: Vi har tagit ner en gipsvägg för att få fram murstocken. Dock så är det så att den nedersta delen inte är tegel utan gjutning då denna del av lägenheten tidigare har varit en källare. Vad tror ni blir bästa lösningen? Få tag i gammal tegel och mura runt stocken hela vägen nerifrån och upp, göra någon typ av övergång mellan teglet och gjutningen, eller bara "ge upp" putsa allt
0 svar · 1,5k läst
·
Ioo
Ioo: [citat] Tack snälla för svar. Jag lyckades med listen men har inte lyckats hitta tillbaka till tråden förrän nu.
5 svar · 3,6k läst
·
Vermilion
Vermilion: [citat] Fogskum låter enkelt att spruta igen med och sedan bara putsa vardera sida.
2 svar · 1,2k läst
P
Pappa1986: [citat] Kan du åtgärda det själv så är det inte speciellt dyrt men det är absolut omfattande. Förmodar att panelbyte också ska göras och frågan du ska ställa dig. varför finns det rötskador på syllen?
1 svar · 974 läst
E
Eyerash: Ser ut som vass när det har snöat, och man precis håller på att somna i bilen. Du får skicka på analys. Det är nog säkrast.
1 svar · 1,0k läst
·
G
grelle: [citat] [bild]
4 svar · 2,7k läst
·
T
tergo: Monteringsanvisning-t.tningslist Model (1) (rm.se)
3 svar · 1,5k läst
K
KimCarlsson: Håller på och bygger uterum just nu och är uppbyggt enligt följande sett idag (utifrån och in): - Balkongplatta ut från övervåningen som kanalplast är fäst i på framkant - Luftspalt på 40mm - Plastfolie - Luftspalt 20mm - Stenull 70mm I dagsläget så bildas det en massa fukt som blir vatten ovanför på stenullen. Plasten satte vi för att motverka att fukten från balkongplattan
0 svar · 806 läst
J
justusandersson: Ja, det är inte roligt med vattenskador. En noggrann bedömning måste man göra på plats. Man behöver sticka kniven i bjälkarna för att se hur skadade de är. Om de inte är skadade på djupet bör det finnas möjligheter att förstärka. Vad är golvbjälkarnas dimensioner? Bortse från påsalningar för att bära blindbotten.
1 svar · 1,3k läst
·
J
justusandersson: Frågan är omöjlig att besvara utan att ha sett byggnaden i verkligheten. Spontant är jag dock tveksam.Ett stall behöver en mer robust uppbyggnad än en fd samlingslokal. Jag misstänker att samlingslokalen mest är i vägen och sannolikt kostar mer pengar än den är till nytta. Att börja schakta marken inne i samlingslokalen är nog ingen höjdare. Kolla vad Jordbruksverket säger om
1 svar · 911 läst
E
Eyerash: Tja! Nu är kotlingen borta! Det var inga konstigheter. Har inte plats med en ny när nya karmen kommer in men givetvis fattar jag nu i efterhand att den förmodligen vara satt där för att kunna fästa gipsen i något. Det blev dock ett riktigt antiklimax när karmen var slut i lager på Byggmax. Kinkig som jag var bestämde jag mig för att köpa nytt golv istället medan jag väntar på
10 svar · 3,0k läst
·
M
mojjen: [citat] Tror jag lägger en sträng tätningsmassa mellan regel och plast innan jag klämmer. Så har jag garanterat tätat plasten mot rum/nedervåning. Om det nu skulle vara känsligt att luft från bjälklag/netifrån kan leta sig in bakom plasten!!!
9 svar · 4,2k läst
·
B
bossespecial: Nej dessvärre inte. Om du räknar på att balken ska ta all last så släng in en HEA120 ist. Den är nästan dubbelt så styv. Dessutom är HEA100 högt utnyttjad i brott.
14 svar · 3,8k läst
·
V
Vrakersberg: FG:s förslag är ingen dum lösning och skulle ge god ljudisolering. För att få detta behövs en luftfjäder som man får med ett undertak som är frikopplat bjälklaget. En standardvariant är att fästa undertaken i akustikprofil, möjligt att sidan du länkade ska fungera på sådant vis. Själv vet jag att Gyprocs akustikprofil AP25 fungerar bra. 2 gips och minst 70 mm mineralulls är inte
4 svar · 5,1k läst
·
H
Håbbe01: jo den är lika seg som den jag menar. Bredden avgör nog mest ett exempel här , https://www.packoplock.se/plastfolie
4 svar · 2,5k läst
·
V
Vrakersberg: [citat] Det viktigaste är att det blir lufttätt avseende ljudisoleringen. Om du bygger väggen så du har en glipa under kan det vara kinkigt att få en gummilist att sluta helt tätt. Enklare är troligen att peta in duktigt med drev och sedan toppförsluta med akustisk mjukfog från båda sidor. Alternativ gipsbruk under hela väggens djup. Men om väggen är såpass liten i förhållande
23 svar · 5,3k läst
·
L
LimpTheGimp: [citat] Inga supertyngder, kanske nån motor eller att man behöver stöd-lyfta hojen eller så. max 200 kilo kan man nog med säkerhet påstå.
6 svar · 1,7k läst
·
O
OTG: Gick in på Tibnor och fick fram detta. HEM-Balk S355J2 | H-balk | Balk | Stål | Tibnor https://www.tibnor.se/sv_SE/St%C3%A5l/Balk/H-balk/HEM-Balk-S355J2/p/502003005232
19 svar · 3,3k läst
·
Manganbangan
Manganbangan: Jag har en Corroventa 300TT2 avfuktare och kan väl säga som så att den knappast värmer något såhär på vintern, den behövs ju inte nu. Eftersom grunden är plastad, ventilerna tätate och vinterluften ute är kallare än luften i grunden sänks den relativa luftfuktigheten enormt. I skrivande stund har jag 3°C och 43% RF i grunden. Ute är det-13°C och 67% RF. Jag ska prova sätta
36 svar · 51,4k läst
·
D
Daaaaaniel: [citat] Ärsch då. Inga konstigheter. Mats har ju stenkoll! ;)
6 svar · 2,4k läst
·
prototypen
prototypen: Vad jag fått veta är innelim snabbare, relevant för yrkesbruk. Protte
10 svar · 3,9k läst
·
C
cRiTza: Hej jag har tänkt att bygga ett sovloft och vill ha det utformat som ett L För att komma ner i dimension på balk hade jag tänkt att byta ut limträ mot stålbalk, är hobbysnickare, och kan ingenting om att räkna ut dimensioner. [bild] Om jag skall använda mig av u-balk eller upe balk kanske det heter? För att klara hela spännvidden på 4300mm vad krävs det för dimension då? det skall
0 svar · 1,7k läst
·
C
camelspin: Ang golvvärme har jag för mig att det är den oisolerade plattan som är problemet, det kan bli fuktvandlring om man värmer upp marken under. Hur kinkigt det är och hur liten yta som är "ok" vet jag inte. Är det en mindre yta kan det ju vara rimligt med jobb att bila bort, snygga upp under och lägga modern isolering för att sedan gjuta upp med golvvärmen inbakad. Vad jag förstått så
9 svar · 7,3k läst
·
A
Anonymiserad 282191: Fin expanderbetong blir nog bra. För tunna skikt tex: https://www.se.weber/betong/expanderbetongelementfog/weber-exm-701
1 svar · 1,7k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: Hej, jag tycker allt ser ganska plottrigt ut. Har du möjlighet tycker jag du ska rva ner alltihopa och göra om det från grunden så det hänger ihop bättre rent estetiskt. Spiskåpan är ju rätt fin så jag hade ju försökt anpassa allt mot den, men bäst är att ta bort allt och rita om det från grunden. Hoppas du tar ett bra beslut och lycka till. /W
5 svar · 7,8k läst
·
T
Tompafix: [citat] Kör du med en 45mm isolering så får du bort köldbryggor som sagt. Men om du vill spara golvyta så kan du ju köra utan 34x45 och sätta elen i 120mm regeln. Så är hela mitt hus a 78:a byggt. Du sparar bara 0.000484m2 att ta 34mm jämfört med 45mm
6 svar · 3,3k läst
·
M
mickeolsson: [citat] Tack för all input. Vi funderar också på att riva bort plåten och köra papp för att slippa oroa oss för liknande problem i framtiden
13 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.