Ok, har inte mycket erfarenhet som snickare, någon gipsvägg här och där, ett par kök och diverse annan normalrenovering av eget hus och lägenhet.

Valde Fermacell till pågående badrumsrenovering, verkade vara för bra för att vara sant, godkänd som enlagerslösning i våtutrymme, med reglar på c/c 60 och ska bära 30-60kg per skruv.
Dessutom billigare än "vanlig" våtrumsgips.

Några reflektioner
Skivorna är galet tunga
Dammar så in i hvete när de kapas
Kanter/hörn går inte sönder som på vanliga gipsskivor
Skruvar nyper rejält

Men de är sjukt ömtåliga.
Märkte det när jag lyfte en skiva (60x250cm) på mitten, den gick av, måste vara ultraförsiktig när skivorna är smalare, runt 30 cm, svajar som ett VP-rör när de ska flyttas. Spillbitar på 10x100cm går av när man lyfter dem i ena änden.
Tål liksom ingenting, ungefär som tretex, bara att böja av.
Fattar inte riktigt hur det hänger ihop med c/c 60 och att den ska vara lämplig som enlagerslösning och uppges tåla mycket.

Väldigt glad över att jag satte OSB bakom ändå och att det är c/c 40 sedan tidigare.

(I nästa liv blir det plywood och vanligt gips.)

• Gilla
von Douchebag och 1 till
  • Laddar…
K
Inga kommentarer på detta. Har nu köpt fermacellskivor till vårt badrum och känner lite som skribenten.

• Gilla
Freniño
  • Laddar…
janwide
Jag använde Fermacell vid badrumsbygge i källaren. Bygger nu nytt badrum i markplan och kommer inte använda Fermacellskivor. Anledningar: de är tunga, dammar, svårt att få snygga fogar (spelar mindre roll om man ska kakla). Det blir plywood och våtrumsgips.

Vi har fermacell i hela vårt hus. Riktigt bra och starka skivor. Behöver aldrig använda plugg när man hänger upp saker på väggarna, bara att skruva direkt. Tunga vid montaget men jävligt stabilt sen efteråt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.