C
CheapTrick: Håller på att riva köket just nu och när jag slaktade befintlig gipsskiva i samband med kakelborttagning så upptäcktes den här plasten bakom gipsskivan. Det är spånskiva ovanför och nedanför. Förmodligen har det tagits bort tidigare kakel i mitten och sen kaklats nytt utanpå, tror det är gjort för ca 10-15 år sedan av tidigare ägare. Men jag fattar inte varför man ska ha plast
0 svar · 2,7k läst
·
Matti_75
Matti_75: Säg till dom att skaffa nytt. Du ska inte låta dom bygga in fukt
4 svar · 2,6k läst
·
T
tergo: om det är en luftspalt under råsponten så funkar vanlig men om den skall ligga där istället för råspont så skall det vara oljehärdad
4 svar · 1,5k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Gissar att du vill ha synliga bjälkar. Gipsbruk kommer att spricka när huset rör sig under stormiga dagar. Sätt istället trälister mot taket och runt balkändar
1 svar · 2,1k läst
·
D
Daggan Maggan: Hej alla duktiga och hjälpsamma människor! Vi ska putsa en tegelvägg i köket men vet inte vilken sorts bruk man ska använda. Det är ett gammal hus och vi har knackar ner murbruket för att få fram tegelväggen. Vi vill sätta in vedspis också. Väggen rakt fram blev bra men på sidan är det verkligt fult så vi måste putsa den. Men med vad? Något liknande som bilden ser väggen ut .
0 svar · 1,2k läst
·
J
jonaserik: Det har regnat in på timret, varav det sugit åt sig och inte torkat ur ordentligt. Är nog ingen större fara för att hålla , plocka bort det som är murket och sedan sätta läkt och vindväv på med ny panel på utsidan. EV kapa bort knutarna så ca 5 cm blir kvar. Viktigt är att dom nedersta är ok. Det klarar du själv utan att betala någon för.
1 svar · 1,9k läst
·
J
justusandersson: Man behöver veta lite mer om huset och dess konstruktion innan man kan ge ett bra svar. Är det ett radhus? Byggnadsår är också intressant. Vad består mellanbjälklaget av? Finns det en balk i taket mellan matrum och vardagsrum?
1 svar · 2,7k läst
·
M
mathor: [citat] [citat] Ahh, sorry gäller västra götaland. Jaha det var mer än jag visste.. Perfekt då skall jag åka och kolla med Beijer om dom kan hjälpa mig med det. Tack för svaret
2 svar · 3,5k läst
Rampamuffen
Rampamuffen: [citat] Har du något exempel på sådant material? Det är en timmerstomme som ska få instaltionsskikt och isolering på insidan (iCell 45mm)
3 svar · 2,4k läst
F
felkho: Hej! Jag har ganska nyligen flyttat in i nytt boende som är byggt 2003. Trappan här i huset knarrar en hel del, egentligen gör det inte speciellt mycket utan det är mest irriterande. Det blir lite små störande när någon ska upp tidigt eller liknande då knarrandet väcker den andra personen. Jag har försökt undersöka trappan lite och tror jag hittat vad som gör att det knarrar.
0 svar · 1,2k läst
·
H
hakanmansson: Hej, Vi tänkte riva en innervägg i vår 1,5plans villa med källare från 1968. Se gul markering på ritning? Denna vägg är väl inte bärande? Fyller den någon annan funktion eftersom den redovisas på konstruktionsritningen? Flera andra rumsavdelande innerväggar är byggda på bottenvåningen som inte redovisas på konstruktionsritningen. Någon konstruktör eller erfaren snickare som har
0 svar · 935 läst
·
S
sinuslinus: Kanske fattar fel men du behöver väl inget räcke vid fönstret? Är inte trapphålet till höger i hörnet?
3 svar · 2,4k läst
·
M
MrPajjas: Dessutom är det fortfarande 5 meter drygt till pannrummet så jag kan fortfarande få in en normal bil.
25 svar · 6,6k läst
·
L
Lutte: Absolut bästa sättet är att du hyr en våtsåg, då blir det inget damm att torka. Då sågar du din ränna och gör tvärkap så du får lämpliga bitar att bära ut. Rören skall vara märkta bd om dom skall gjuta in.
1 svar · 2,6k läst
L
Lerstenstegel: Är det bara en liten lagning är det lugnt. Min gissning är att det torkat snabbare mot den gamla betongen då du antagligen inte penslat den med lösbetong dagen på kontaktytor innan gjutning för att maximera vidhäftning och jämnare uttorkning. Den gamla betongen har sugit vätska ur det nya som gjort att det torkat ojämnt och sprickan har bildats just där den nya betongen blivit som
7 svar · 2,8k läst
·
S
Svante Svenson: Dosa på utsidan är ju jobbigt ur ett gäng perspektiv. Dock smidigt om det ska ske underhåll på fibern då du inte behöver vara på plats. Risken är väl att fibern "tittar ut" och smiter på sidan av kabelskyddet... jag hade försökt förhandla bort dosan och plockat bort panel så att fibern kan läggas bakom. Då behövs bara kabelskydd under panelen. Om det inte var möjligt skulle jag
5 svar · 1,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Jag skulle köpa tre tegelstear eller alternativt ett mindre lecablock. Sen hugger du tegelstenen eller lecablocket så att det passar med kanske nån cm marginal i hålet med en murarhammare. Inte svårt om det låter så och inget precisionsarbete. Till detta kommer en säck murbruk. Vät hålet med en blomspruta. Gegga bruk på insidan. Gegga bruk på stenen. Tryck/knacka fast i hålet med
7 svar · 6,7k läst
·
J
justusandersson: Intressant diskussion för alla järnvägsnördar. Det som gör järnvägsräls särskilt olämplig för byggnadsändamål är profilen, som ger ett lågt yttröghetsmoment. Med ett smalare liv och lika breda flänsar upptill som nertill skulle samma stålmängd kunna ge en betydligt styvare balk. 16 kg rälsvikt är inte mycket. Det verkar vara découville räls. På vilken järnväg har den
13 svar · 6,2k läst
·
J
justusandersson: En lösning som ger ett mycket bättre resultat är följande: Skruvlimma en 45x145 regel liggande ovanpå de befntliga bjälkarna. Skruvlimma därefter två reglar med måtten 45x50 mm nedtill på vardera sidan av bjälkarna så att de ser ut som H-balkar. Lite jobb men inga större kostnader. Ett alternativ är att lägga in limträbalkar 165x180, mitt i mellan de befintliga. Blir också
2 svar · 3,3k läst
wildeside
wildeside: Yxa
6 svar · 1,7k läst
J
justusandersson: De streckade linjerna markerar läget för en ganska kraftig betongbalk. Allt som finns under denna (förutom betongpelaren på mitten) kan du ta ner, liksom allla övriga mellanväggar. För skojs skull bara, var i Göteborg ligger huset?
3 svar · 2,0k läst
·
B
bldr: Går det bra att sätta ett stolpfästen direkt i trädgårdsplatta eller betonghålsten? Hur skruvar man stolpfästet i betongen? Förborra? Plugg? Typ av skruv? Behöver en stolpe som stöd för ett altanprojekt där taket skjuter ut över altanen.
0 svar · 561 läst
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Du har råkat ut för internets förbannelse! "Blåbetong" kan, men behöver inte utsöndra Radongas. Det spelar ingen alltså ingen roll om du har på dig andningsskydd när du sågar i Ytongen, eftersom den hela tiden (eventuellt) utsöndrar gas och som sagts, är denna pyttellilla mängd, fullständigt ofarlig. Precis som när det gäller asbest, krävs det stora långvariga
6 svar · 8,6k läst
plaggis
plaggis: Skall renovera en källare. Klinkers skall läggas på golv, bef innerväggar skall reglas för att sätta panel på och tak skall sänkas för att kunna montera spottar och innertak. Men, i vilken ordning? Tak, vägg, golv eller kanske vägg, tak, golv? Ska man tänka att vägg ansluter mot färdigt tak eller tak mot färdig vägg?
0 svar · 2,0k läst
H
huggan: Det beror ju på hur huset ska se ut. Antal våningar, hur takfot och vind ser ut. Antar att du inte har k-ritningar eftersom du frågar?
1 svar · 2,2k läst
L
Limesmak: Lånar lite. Jag började putsa mina lecablock till växthus igår, först bara med Murningsbruk A (Finja). Kan man på sina ställe lägga på lite till nu i efterhand om man snålat på något ställe?
5 svar · 1,3k läst
L
Limesmak: Lånar lite. Jag började putsa mina lecablock till växthus igår, först bara med Murningsbruk A (Finja). Kan man på sina ställe lägga på lite till nu i efterhand om man snålat på något ställe?
6 svar · 3,5k läst
R
Robert-san01: [citat] Försök att få grepp om pinnen i mitten och dra ut den. Om inte det går är det tyvärr att kapa av skallen som gäller. Är det aluminium kan du slå av den med en kniv och hammare.
5 svar · 2,2k läst
·
N
Nove: [citat] blev det något av detta? Går i samma tankar, vore kul att se någon som gjort det innan.
3 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.