Är det nån som har koll på vad grundningsbruk innehåller, jag har en gissning att det är samma som de vanliga mur och puts men att man har mer vatten.
Dvs putsbruk a med mer vatten = grundningsbruk a

Grundningsbruk innehåller lågalkalisk cement och kalk samt ballast medan putsbruk a innehåller cement och ballast.

Då är ju frågan hur pass viktigt det är med lågalkaliskt om man ska grunda på en skorsten 6 mer upp...

Det går ju inte åt några mängder, så även om grundningsbruket är dyrare så blir det väl ingen ekonomisk katastrof - så varför chansa?

Grundningsbruk finns inte i lager och jag har köpt sand och Murcement.
Sen är det mer för jag är nyfiken än att spara några kronor.

• Gilla
hans.p och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det traditionella grundningsbruket blandades med murcement, ballast och vatten. Mer vatten och murcement och mindre med ballast användes. EDIT: Googlade. A-bruk för tunngrundning innehåller 1 volymdel murcement till 3 volymdelar ballast (sand) samt vatten till vällingkonsistens. De kommersiella innehåller rött pigmentpulver (nån järnoxid?), så kallat "rödgrund" så att man kan se att var man tunngrundat och senare putsat över.

(Murcement är i sin tur en produkt som bygger på en blandning av vanlig portlandcement (byggcement i handeln) och kalkstensmjöl.)

Redigerat:
Lånar lite. Jag började putsa mina lecablock till växthus igår, först bara med Murningsbruk A (Finja). Kan man på sina ställe lägga på lite till nu i efterhand om man snålat på något ställe?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.