Hejsan jag ska i min bostadsrätt sätta igen 3 ST ventilationshål, alla 3 i yttervägg. Hålen är 35 cm djupa och 11.5 cm i diameter.

Ventilationshål i vägg, utsikt mot yttervägg med synlig struktur och tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy inifrån ett tomrum av ett ventilationhål i en vägg, visar lagren av material.
Skapa konto

Det är tegel, blåbetong och sist putsat in mot lägenheten. Det ska tapetseras senare så vad ska jag fylla igen det med?

Mätning av ett ventilationshål i en vägg med ett måttband som visar diameter, med lager av tegel och puts.
Skapa konto
Mätning av ventilationshål i en vägg med en tumstock, 11.5 cm i diameter, redo för igensättning.
Skapa konto

• Wow
stugan_i_skogen
  • Laddar…
En fråga kommer upp. Har du styrelsen tillåtande för detta?

• Gilla
  • Älska
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
En fråga kommer upp. Har du styrelsen tillåtande för detta?
Om jag svarar på din fråga, får jag svar på min fråga då? :p

Jag har styrelsens tillåtande för detta ja, de ska påbörja sitt arbete i hela trapphuset nästa veckan för ftx ventilation så hålen ska täppas igen på ett eller annat sätt.

Deras snickare tar tydligen inte bort hela röret utan lägger i isolering och sen någon silikon mot plaströret och sen limmar dit någon bit (ja, det var svaret jag fick av tekniska förvaltaren) och sen en plåtburk utanpå.

Jag lägger igen hålet själv sa jag till dem :cool:

Jag skulle fyllt hålet med stenull (~typ markskiva) eller liknande och sedan putsat insidan med t.ex. gipsputs eller vanligt putsbruk.

Gipsputs är antagligen enklare att slipa och sen finspackla än cementbaserat bruk.

Anders243 Anders243 skrev:
Jag skulle fyllt hålet med stenull (~typ markskiva) eller liknande och sedan putsat insidan med t.ex. gipsputs eller vanligt putsbruk.

Gipsputs är antagligen enklare att slipa och sen finspackla än cementbaserat bruk.

Okej, en bit cellplast kanske och sen gipsbruk var min första tanke

På insidan tror jag gipsputs blir bra. Dock vet jag inte hur utsidan ser ut, men jag antar att ventilen kommer sitta kvar och skydda lite. Min invändning mot cellplast var mest att det kanske inte var lika åldersbeständigt och motståndskraftigt mot att t.ex. något djur krafsar bort cellplasren och bygger bo där, men det kanske går bra.

Fyll med en massiv tegelsten och bruk, tillräckligt bra lambda och mycket billigare.
Det som är lättbetong ska putsas med ett lågalkaliskt bruk.

Du bör skära till kanterna 1-2 cm i vinkel så du också putsar utöver "hålet" så kommer det vara mycket troligare att det inte spricker om några veckor.
Lämna putsen några mm innanför till spackel.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag skulle köpa tre tegelstear eller alternativt ett mindre lecablock.

Sen hugger du tegelstenen eller lecablocket så att det passar med kanske nån cm marginal i hålet med en murarhammare. Inte svårt om det låter så och inget precisionsarbete.

Till detta kommer en säck murbruk.

Vät hålet med en blomspruta. Gegga bruk på insidan. Gegga bruk på stenen. Tryck/knacka fast i hålet med murhammaren. Se till att den hamnar ett par cm innanför murverket.

Sen putsa för att få det snyggt mot väggen. Två steg putsning + spackling lär krävas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.