Gjutit igen en sektion Weber dry-mix 85 i ett källargolv som är 15 cm tjock i december. Nu uppträder små sprickor i ytan på betongen. Följt alla instruktioner, med mätt blandning, rent vatten, torktuder och vattning/täckning osv. Gjutit en del tidigare, men blir orolig hur djupt dessa sprickor kan gå och hur det påverkar bärigheten, då jag hade tänkt lägga klinker över.

Kan man göra något?
 
  • Sprickor på ett nyligen gjutet grått källargolv med en termometer som indikerar temperaturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med ett vct på 0.33 så ställs det enorma krav på härdninsprocessen. Även armeringen är av stor vikt. Rent generellt så är dina sprickor ingen fara konstruktionsmässigt men om det krävs vattentäthet så kan du få problem
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
KJD KJD skrev:
Gjutit igen en sektion Weber dry-mix 85 i ett källargolv som är 15 cm tjock i december. Nu uppträder små sprickor i ytan på betongen. Följt alla instruktioner, med mätt blandning, rent vatten, torktuder och vattning/täckning osv. Gjutit en del tidigare, men blir orolig hur djupt dessa sprickor kan gå och hur det påverkar bärigheten, då jag hade tänkt lägga klinker över.

Kan man göra något?
Har gjutet en del med drymix. Vår erfarenhet är att man måste täcka med plast. Annars spricker det. Du får bila upp sprickorna lite lätt och spackla. Om du knackar och inget är bomt kan du möjligen lägga klinker direkt. Men jag skulle inte chansa.
 
  • Gilla
KJD
  • Laddar…
Täckte mer plast och vattnade enligt instruktion exakt, i fyra-fem veckors tid.

Ska isolera och flytspackla ovanpå innan klinker.

Behöver bara veta att jag inte behöver oroa mig för bärigheten.
 
Vad har du under?

Är det bara armerat är det starkt även om du har spricka men det beror lite på varför den uppstod som svarar på frågan om det kan bli värre.

Vibrera du bruket ordentligt under gjutning?
 
L Lerstenstegel skrev:
Vad har du under?

Är det bara armerat är det starkt även om du har spricka men det beror lite på varför den uppstod som svarar på frågan om det kan bli värre.

Vibrera du bruket ordentligt under gjutning?
Stenkross 16-32 under. Vibrerade ovanpå med träregel, kanske borde ha använt en stav med tanke på tjockleken, men är en lagning som är ca 30 cm i bredd, så tänkte aldrig på varken det eller armering. Övriga golvet är helt oarmerat och samma tjocklek. Inga bomljud.
 
Jag tror inte att du kommer få några problem. Betong får ofta sprickor utan att det påverkar och om du skall ha det helt sprickfritt måste du armera långt mycket mer än vad du tror.
Är resten av golvet oarmerat så skulle jag inte bekymra mig alls. Viktigast är ju att du har fått vidhäftning mot den gamla betongen.
 
Är det bara en liten lagning är det lugnt.
Min gissning är att det torkat snabbare mot den gamla betongen då du antagligen inte penslat den med lösbetong dagen på kontaktytor innan gjutning för att maximera vidhäftning och jämnare uttorkning.

Den gamla betongen har sugit vätska ur det nya som gjort att det torkat ojämnt och sprickan har bildats just där den nya betongen blivit som hårdast.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.