Byggmaterial & Byggteknik
Lechuza: [citat] Ardex F5 är godkänt, det tål tillskjutande fukt och är diffusionsöppet. Men bättre att använda puts. Billigare och ardex F5 är riktigt svårt att slipa
neo11: Tror det skulle behövas några bilder för att förstå bättre. Nere vid mark ska man ha a bruk, men ovanför c bruk som du använt.
pelle plåttak: De flesta funkar , dock viktigt att kolla att den är UV skyddad
trasan: Ok, jag får kolla med tillverkaren om vad de rekommenderar annars får det nog bli dubbelhäftande skarvband, tack för svar
Ironside: I detta fallet hade vi packat upp karmsett par dagar innan jobbet vilket visade sig vara dålig idé eftersom karmarna hade böjt sig. När det satt på plats bågnade alltså karmarna inåt på mitten och för att få rätt på det behöver karmhylsan dra in mot väggen vilket såklart sätter hög press på skruven. Skruven i sig har inga problem att klara denna press i detta fall, men när man
Perka.77: Hej hallå på er. Vi har en sommar stuga som behöver nytt golv. Det är betong platta där man lagt platonmattta,frigolit och uppe den typ 6 mm laminatgolv. Detta funkar ju inte jätte bra. Så nu tänkte jag ta tag i det så min tanke är att ta bort laminatgolvet, lägga 12 mm golv/vägg spånskiva som är spontad som man limmar ihop.Detta istället för 22mm golvspånskiva. Detta för att
Danielswe88: [citat] Hej och tack för ditt svar :) Men det är inte spikplugg, det är fasadplugg där jag först drar i en plugg och sen skruvar jag skruven in i pluggen så att pluggen expanderar. Jag ska ringa bygghandeln imorgon och fråga om varför de är elförzinkade, hade dålig koll / tänkte inte på det. Men de rekommenderade mig dessa när jag berättade vad jag skulle göra, och jag till och
neonskij: Ok. Tack. Ja, det blir genomgående silikatfärg på all puts med primer innan.
Ithurtswhenip: Hej, ska sätta in en garageport på 3000x2200mm i en bärande yttervägg, det har suttit en port i väggen förut innan garaget byggdes om till bodel... förra porten var 2500 mm bred och nu vill jag in med en bredare. frågan är om jag lär gå upp i dimension på nuvarande heb balk 120x120 eller räcker det med en längre? det är 3 takstolar som vilar på balken idag. snözon 2,5,
justusandersson: Man måste vara lite försiktig när man har med elementbyggda hus att göra. Utan tillgång till de ursprungliga montageritningarna är det svårt att förstå hur huset är uppbyggt. Jag tror inte att väggen som ni vill riva har någon bärande funktion, men jag kan inte säga det säkert.
rufsig: [citat] Tack för bra tips. Ska ge mig på det.
Jonatan79: En skröna! Tryckat är fukttåligare och avsett först och främst för marknära byggnationer. Till en pergola använder jag icke tryckat och målar.
putte22: Tejpa med gul byggtape på parketten sen på den bygtapen så sätter du fast golvregeln med dubbelhäftande tape. Lätt att ta bort sen...
Mazen: 1 cm är rätt mkt att fylla, ska det spacklas prova med ett snickerispackel alt 2-komponent. Alt kapa till rimpor som limmas i och sedan spacklas / fogas.
Johannes Persson: Ska bygga nytt trädäck och ville bara se om jag tänk rätt med skruvreglarna. Har tänkt dela däcket på mitten för att slippa de flesta skarvar. Dock måste ju frisen skarvas då den är för lång. Har även funderingar på att använda dolda skruvar. Några funderingar: 1. Hur skruvar man med de brädor som är snedsågade i vänstra nederkanten? 2. Bör man lägga en skruvregel till ca
noone70: Tack för svar. Har räknat om lite och justerat om lite i mitt tetris-bygge, det tar för mycket tid och energi att hålla på med millimeterbygge . Det blir inte helt optimalt utnyttjande av utrymmet, men mycket mer marginal. :)
KJD: Skulle vilja ha en regel, obehandlad för inomhus, som är 22x45 med rundade hörnen och hyvlad som en vanlig 45x45. Ska ha större volymer. vad är smidigast? Ska man säga själv och då med vad för såg? Kan man beställa från bygghandel eller vad är bästa val?
Tomture61: [citat] Råspont brukar bli billigare per m2 (y)
camelspin: Har funderat . . .Vet inte exakt vad våtzon 1 betyder, men det är fånigt. Sätt dörrkarmen hur f*n du vill. Jag tror inte du tänkt spola den med vatten. Smart att sätta karmen så det går att öppna med hänsyn till yttersta skikt = kakel. Det måste ändå vara huvudsaken, att dörren går att öppna. Om det innebär 2,5-5 mm salning med endera metod spelar ingen roll. Betänkt att min
lllusion: Finns det bambupanel för montering på inneväggar? För- och nackdelar?
isterband1337: [citat] Hur blev det till slut mattias?
jonaserik: Trädet kommer nog inte att falla, grova rötter som håller det på plats och det verkar vara friskt och inte lutar. Det med sprickan, den är större upptill och det brukar indikera att ytterdelen sjunkigt., sen verkar det som att den är lagad en gång utan förankring i den gamla delen.
Ironside: Hej, Jag behövde fylla i ett tröskel hål på ca 90x10x3 cm och allt jag hade hemma var en äldre säck Bygg Max Ute Fix som har något år på nacken. När man blandade fixet så blev det en aning klumpigt men inget större problem egentligen. Det lades på kl 9 i gårkväll och idag 12 timmar senare har det sjunket ihop en aning och blivit fastare men inte härdat än. Hur lång tid ska man
ColonelKurtz: Har ett hus från 60-talet byggt i blåbetong med putsad fasad. Det sitter även målade plywoodskivor på vissa ställen, sannolikt endast av estetiska skäl. Jag vill nu byta ut de befintliga och slitna plywoodskivorna på fasaden och sätta något annat och har funderat på fibercement (Minerit eller annat märke). Några frågor: 1) Om man inte vill ha plywood eller trä, vad finns det för
Ironside: Valde att dra upp brädorna som låg ingjutet i betongen och fylla igen det med lite stenrester och sen 3-4 cm lager utomhus fix som jag hade kvar sen tidigare. Hade dock inget armeringsgjärn men det spelar kanske ingen roll i fix, det lär väll spricka ändå. I detta fallet spelar det dock ingen roll eftersom det ska på en tröskel i ek ovanpå.
TheGame: [citat] Men yes nu när du säger det kommer klara precis med en 2500 lång skiva, så då är det ju inget problem :D(y)