Balken ska bara växla av bärande väggarna som jag tänkt riva, inte taket. I princip kan man säga att hela vägen där jag ritat in limträbalken går det i dagsläget väggar som takstolarna vilar på.

M MrPajjas skrev:
Balken ska bara växla av bärande väggarna som jag tänkt riva, inte taket. I princip kan man säga att hela vägen där jag ritat in limträbalken går det i dagsläget väggar som takstolarna vilar på.
Väggarna bär takstolarna..

Takstolarna bär taket..

Så.. Varför ska du sätta in en limträbalk när du river väggen?

För att växla av taket!

J justusandersson skrev:
Det förstår jag inte riktigt? Ser man på planritningen så verkar den högra porten sitta alldeles för långt till höger.
När jag skriver HEB 180 så är det bara en omräkning som utgår från dina uppgifter. Man bör ha en korrekt uppfattning om lasterna innan man räknar på deformationen.
Nu hänger jag inte riktigt med?
För långt till höger?
Bilderna visar bara en del av huset, hela huset är strax över 40 m långt.

Violina Violina skrev:
Väggarna bär takstolarna..

Takstolarna bär taket..

Så.. Varför ska du sätta in en limträbalk när du river väggen?

För att växla av taket!
Jo det fattar jag med!
Men det jag försökt förklara var att balken i mitten är ett måste då takstolarna inte är självbärande. Och inte en extra avlastning för att tex mindre stålbalk vid portarna.

B bossespecial skrev:
Lastar du av nocken med limträbalken så halveras nästan lasten
M MrPajjas skrev:
Jo det fattar jag med!
Men det jag försökt förklara var att balken i mitten är ett måste då takstolarna inte är självbärande. Och inte en extra avlastning för att tex mindre stålbalk vid portarna.
Läs detta och det justus skriver.. de har koll.

Du har inte möjlighet att fota takstolarna eller göra en enkel skiss hur de ser ut? Jag tror det blir lite förvirrande när beräkningen visar en helt annan sak.

Kan fixa ett foto tills i morgon!
Ja för mig som inte kan sånt här så blir det ganska förvirrande.

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Högerporten hamnar ju delvis framför pannrummet, det är väl inte idealiskt?

Svårt att ta bilder när en del ligger under 50 cm lösull.
150x50 är iaf virket i takstolarna och cc är 106 inte 120 som jag skrivit innan.

• Takstolar av virke 150x50 med cc avstånd 106 cm i ett vindutrymme delvis täckt av lösullsisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar av virke 150x50mm ovanför lösullsisolering, c/c avstånd 106cm i vindskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:
Högerporten hamnar ju delvis framför pannrummet, det är väl inte idealiskt?
Nä du har rätt inte idealiskt men eftersom dörren och fönstret sitter där dom sitter så blir porten där den blir (porten döljer dörren och fönstret), annars måste jag börja lappa i fasaden och det är halvtimmer sågat på en lokal såg i slutet på 70talet, så jag kan inte få tag på nytt utan måste special beställa, känns som det blir ett väldans massa jobb.

Dessutom är det fortfarande 5 meter drygt till pannrummet så jag kan fortfarande få in en normal bil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.