Byggmaterial & Byggteknik
Krister42: Jag önskar montera pelare, 90x90, på dubb, helgängad stång, för osynligt montage på bärlina. Någon som har tips?
Christian Ek: Ska renovera lite i sommar och ska då lägga golvvärme. Vi har fått en materialspecifikation från LK och där ingår LK's golvspånskivor. Men om jag väljer Byggelits golvspånskivor nedan så sparar jag ungefär 3000kr man kan göra annat för. Tror ni det är sak samma eller är det dumsnålt att välja billigare skivor? Någon med erfarenhet av Byggelit? LK:
Jocke Best: Har man satt upp en hatthylla i en 30tals hyreslägenhet så är det borrat några gånger tidigare :rofl: Bara ett exempel
Tompafix: Funkar att blanda för hand. Men en visp underlättar lite grann.
Novisfixaren: Har ett garagebygge med låg takhöjd pulpettak som är utbyggt från befintlig byggnad där jag fått upp takbjälkar och väggstomme. Nästa steg är råspont och papp. Är det bäst spika på spikläkt och vindskyddsväv redan nu ur stormskyddssynpunkt eller bättre vänta och låta regelstommen va öppen medans man lägger råspont och papp? Eller vad är smartast ur stormsynpunkt? [bild]
OddPeter: Tänker bygga skafferidörrar av pärlspont men sponten är skev, får inte till det då det bara slår sig. Tipps önskas. -;)
Freddan122: Hej. Jag har tyvärr inget svar på din fråga men är mycket nyfiken på resultatet och vilken färg du valde. funderar på att lägga golv i köket snart. mvh Fredrik
Blåbäret_numero_uno: Det har blivit dags att sälja en gammal keramisk pryl jag fick av min mormor en gång i tiden. Jag vill minnas att hon sa att den skulle sitta överst på en skorsten?! Kanske kommer den från södra Europa. Men vad är det för något?! Vad kan jag lägga ut den på Blocket som helt enkelt? Hon kanske hade helt fel! Personligen tror jag den gör sig bäst som prydnad i en rabatt egentligen. Den
senap: [citat] Fick tydligen hjärnsläpp. Ändrat nu. Tack Violina!
Gukken: OSB har jag hört att det bara finns två fabriker i världen som tillverkar limmet varav en har brunnit ned. Vi får inte ens tag i osb på jobbet längre
MVJK: [citat] Tack, tänker sätta remsa över skarvarna och sedan bredspackla över när jag spackla väggen. Målar sedan allt och på med vanligt foder. Tror det funkar då väggen är 70mm och även regeln.
Kolonistuga Rosa: Hej! Jag ritar på en kolonistuga på 25 kvm som kommer fungera som en sommarstuga i miniatyr där vi kommer vara mycket under sommarhalvåret, men förmodligen väldigt lite under vinterhalvåret. Hittills har jag ritat på en diffusionstät lösning där väggen inifrån och ut ser ut som följer: 12 mm plywood 45 mm regel/isolering Ångspärr 120 mm regel/isolering Vindpapp 22 mm stående
Mazen: [citat] Jag har kört på samma sätt som du tänker, NTR AB är inga problem då det är ovan Mark. Viktigare att regeln är C24 klassad för att klarar konstruktionen.. https://www.beijerbygg.se/privat/sv/45x95-impr-hyvlat-c24-ab-4-2m-882204509542
En apelsin: [citat] Det går såklart bra. Tack för hjälpen. Nu känner jag mig redo för påskens projekt
Bjoellander: 56 mm var ett av standardmåtten på lister/socklar när jag jobbade på byggvaruhus för ca 15 år sedan, så mest troligt är dina gamla lister av den dimensionen.
Fredriklinden: Hej håller på o renovera ett allrum och har en tråkig tapet med tyg i på väggen. Just nu sitter det någon slags skiva som ser ut som masonit men är ungefär 12mm. Är det värt att riva ner dom och sätta nya gipsskivor? Hur hade ni gjort? Vill ha ett bra resultat, även passa på o sätta osb bakom. Innan har vi satt renoveringstapet men tycker inte det blir så bra. Någon som har något
Johan456: Inte jag iaf. Jag antar att det är AMA HUS du vill ha då? Det finns fler, t.ex. AMA anläggning, AMA El osv.
C_jay: Är det minimum 1mm tjockt man lägger då? För jag tror det är djupare på sina håll..
TheGame: Hos mig är iaf spånet limmat ihop och även limmat mot cellplastisoleringen. Skulle du kunna såga jämna snitt fina raka bitar hela vägen och cellplasten inte är jättetjock kanske dom går att lyfta. Men låter knepigt. Av alternativen du skriver skulle jag nog fråsa spår i golvspånet
jonaserik: Kan gå att lägga en stålbalk på vinden som vilar på stolpar vid ytterväggarna, då blir de genomgående stänger med stor bricka och mutter på undersida befintliga takbjälkar, att lägga en balk på ytterväggarna är kanske inte så bra. Skulle det gå att få upp en balk på vinden , kanske ta ett håll i taket och skjuta in den. Du får undersöka om det är möjligt med stolpar som
jonaserik: Ja med enkelhet så blir det samma sak som att borra i balken och skruva in i topp på stolpen. Det är i sidled som det ska hålla, så balken inte trillar av.
justusandersson: Trots svårläst text kan jag inte hitta någon isolering under betongplattan. Det är anmärkningsvärt för ett hus från 1982. Jag avråder från köp.
Nazareth: [citat] You, sir are a genius! Nu jäklar ska fläcken bort!
Snailman: Det är några decennier emellan händelserna, så man har hunnit bli gammal och orkeslös numera ;)