Byggmaterial & Byggteknik
TheGame: [citat] Men yes nu när du säger det kommer klara precis med en 2500 lång skiva, så då är det ju inget problem :D(y)
Åsa Lund: Kan du värma försiktigt med varmluft pistol och se om det suger in bättre i underlaget eller ej?
Kenjoha: Skuĺle vilja ha hjälp med att välja material och vad man ska tänka på eventuellt en beskrivning Storlek bred 150 cm djup 50 cm höjd 60 cm Tacksamma om någon kan hjälpa mig Har en i glas men den börjar bli för liten Mvh Kent
gjores: [citat] alltså vilken stjärna du är! Precis något sånt jag letade efter. Och så ligger det 1km från hemmet! tack!
Reno2020: Planen är att renovera trappan som tidigare varit täckt med spikad heltäckningsmatta. Gissar att det mestadels är furu men vad är det för material på själva trappsteget?? Varken känns eller ser ut som trä... Vill inte måla om trappan utan ha den helt i trä i så nära nyans som blivande parkettgolv. Hur görs detta till ett någorlunda rimligt pris utan att gå till firma? Tacksam
Åsa Lund: Varför? Snyggare med var sin skorsten tycker jag. Enklare att få bra dessutom. Tipi ännu enklare än murspis och värmer riktigt bra för två personer som sitter i varsin stol framför och sippar rosé en sommarkväll
1977bjorn: Tror du får vänta tills du kan undersöka det på plats :) Du kanske vill ”öppna upp” den igen, eller inte... Lägger man nålfiltsmatta i hela trappan så vill man att den sluter tätt i sidorna också och då kan där inte vara glipor. Det ser ut att vara lite stora glipor för att fylla med latex. Jag hade nog försökt såga till något i trä, kap och gersåg underlättar enormt.
David_Berglund: Svarar på min egen fråga, och konstaterar att jag gjort för dålig research... Bender har 900 höga, och i samtal med dem föreslog de att man dessutom kan ställa dem på högkant och få dem 1200 höga men med tätare vertikala skarvar och borstningen horisontellt istället för vertikalt. Så det blir nog lösningen för mig.
Zariad: Det blir en rejäl balk men kanske inte fel! Kan ju faktiskt se bra ut när det blir lite grövre. Får fundera vidare! Tack för tankarna (y)
klippor: Ja, det känns svårt. Får nog leva med att det syns ganska ordentligt.
sultanen1: Jag hade försökt med en smyg/foglist 8* 32, på "platten" mot golvet insågad med multisåg i/under golvlisten. Mot tröskeln hade jag försökt få tag i en äldre mörk metallist
useless: Problemet är nog UV-tåligheten. Vanlig byggplast är gjord av polyeten - Samma material som i plastpåsar, flaskor, vattenledningar, etc. Om materialet skulle vara farligt så skulle folk ha blivit sjuka av andra produkter än byggplast för länge sedan.
Flanders.Be: [citat] Nästan alltid enligt Sakkunniga på LTH, tak är nästan omöjliga att bygga och luftspalt räcker inte om inte alla parametrarna är perfekta, aka regnar det under byggtiden duger inte luftspalt! Men det är off topic så förlåt att jag tog upp det.
yens: [citat] Fast skapar jag mig inte onödigt extrajobb då, om jag ska lägga klinker runt dörrhålet när väggen är på plats och försöka få det snyggt, istället för att bara mala på med golvet och sedan sätta väggen? Finns det några direkta fördelar/nackdelar med att sätta innerväggen före/efter rent byggnadstekniskt?
gogu: [citat] Ok. Låter som man skulle kunna våga testa utan nät. Är ju lite besvärligt att få nätet att ligga emot överallt. Vill gärna titta fram nånstans. Så skönt om man slipper
seerikand: [citat] jooo, varför kan jag inte det...?! känns som en enkel lösning! Tack!
justusandersson: Nej, lättbetong trodde jag inte på. Det stämde inte med byggåret. Tegel eller betonghålsten ev även betongsten är ganska säkert. Samt plank + puts, men det var det ju inte.
Randulf: [citat] Det lät ju oroväckande, vet du vem som köpte?
bossespecial: Det där är helt ok och är inga problem alls. Det är dock viktigt att vägg och golvreglar hamnar över varandra.
HomeboY: Hej alla, är orutinerad när det gäller flytspackling och håller på att flytspackla badrummet. Det mesta blev bra men jag snålade in med spackel sista biten så det är inte tillräckligt fall just där. Det behövs ca 5 mm fall på 1,5 m och 1,4 m bredd. Hur gör jag det lättast? Flyter jag på med en säck till av det jag använt till hela spacklingen så är jag rädd att spacklet inte
Klodsmajor: [citat] Jag hade låtit det sitta tror jag! Dels isolerar det bra, det tål fukt bra och även ljudisolerande.
Arbogast: Hej! Bor i ett hus byggt 1900 med kallvind. Vi har ett oinrett utrymme som vi vill/ska göra till barnrum, och behöver då (antar jag) isolera mot yttertak och en liten del av stommen. I de andra rummen är det treetex och plankvägg innan ”stommen”, men hur ska man tänka här när man ska bygga väggar och snedtak? Vi har idag inget rum där vi har innertak mot yttertaket så vet inte
Vermilion: Wow, tack för så många bra svar! Så jag får se det som en smaksak då :) Jag trodde dock att OSB skulle vara mycket svagare men jag har visst fel i det, bra att jag fråga.
Derbyboy: Hej, Har satt in ny fönster. Plockade då bort en del av fasaden. Ska byta hela fasaden i sommar. Det är stående plank på asfaboard utan luftspalt. Jag funderar på om jag byter fasaden och sen ringer plåtslagaren för fönsterbleck eller om jag lämpligen sätter fönsterblecken innan jag byter fasaden.
tryggvas: [citat] Tack för förslaget, men den skivan, precis som alla korrugerade takskivor jag har hittat har för stor amplitud. 76-18 betyder an amplitud på 18 mm, och min för vara högst 10 mm.