1 404 läst · 12 svar
1k läst
12 svar
Spikplugg A4 8x120?
Någon som har tips på vart man kan köpa spikplugg A4 8x120 i ”vanliga” butiker? Har letat runt men inte hittat rätt. Längden är inte superviktig men kortare än 120 mm är inte önskvärt.
Skruv och spik är inte mitt gebit så jag har säkert bara missat.
Skruv och spik är inte mitt gebit så jag har säkert bara missat.
Bolist har den i sortimentet. Om den inte finns hemma, måste den gå att beställa.
Så fungerar det i alla fall i "min" Bolist-. butik i Fjugesta.
SPIKPLUGG R-FX RAWL EFZ 8X120 – RAWLPLUG – Spikplugg – Bolist
Bolist är ett slags organisation för självständiga järn- färg-och byggbutiker.
Det finns säkert någon Bolist-butik i dina trakter också:
Butiker – Bolist
Så fungerar det i alla fall i "min" Bolist-. butik i Fjugesta.
SPIKPLUGG R-FX RAWL EFZ 8X120 – RAWLPLUG – Spikplugg – Bolist
Bolist är ett slags organisation för självständiga järn- färg-och byggbutiker.
Det finns säkert någon Bolist-butik i dina trakter också:
Butiker – Bolist
Länka gärna till A4 spikplugg som du tycker räcker. Eller var du bara skrivsugna?B Bonzo2000 skrev:
Trallen kommer ligga ca 20 mm ovanför betongen på ”distanser” så spikpluggen bör gå ner och fästa ordentligt tycker jag.
Men jag är, som sagt, långt ifrån expert så det är bra när ”experter” kan visa vägen.
Ser fram emot dina tips. Tack!
Jag är inte helt klar i hur du tänkt bygga. Är tanken alltså att trallen ska ligga på distanser och du vill fästa trallen i betongen på samma sätt som den i vanliga fall fästs i golvreglar? Eller tänker du bygga trall i större sektioner och sedan fästa dessa i betongen?K ktd skrev:Länka gärna till A4 spikplugg som du tycker räcker. Eller var du bara skrivsugna?
Trallen kommer ligga ca 20 mm ovanför betongen på ”distanser” så spikpluggen bör gå ner och fästa ordentligt tycker jag.
Men jag är, som sagt, långt ifrån expert så det är bra när ”experter” kan visa vägen.
Ser fram emot dina tips. Tack!
Nej, jag kanske inte har alla svar åt dig just nu, det jag reagerade på var storleken på skruven då vanliga trallskruv brukar vara omkring 4,2x55. Det blir dessutom rejält dyrt om du ska använda den typen av skruv som trallskruv.
Men lägg gärna upp ett par bilder om du vill ha råd om hur du ska lösa uppgiften. Annars har Essve rostfria fasadplugg (spikplugg) i stora dimensioner.
https://www.essve.com/sv/produkter/...-inkl.-skruv-med-forsankt-skalle.-rostfri-a4/
Tack för svar. Det som ska fästas i betong är två-tre trall i bredd (ca 300 mm). Efter det kommer vanliga träreglar och då kan jag köra med vanlig trallskruv.B Bonzo2000 skrev:
De två-tre i bredd som ska fästas i betong kommer ”sväva” (på utlagda distanser) ca 15-20 mm och för att få ett bra grepp i betongen tänkte jag att lite längre skruv. Skulle nog vilja ner i alla fall >50 mm i betongen. Eller är det onödigt mycket?
Har kikat på en del tillverkares sidor och det finns en hel del men inga butiker, som jag hittat, har dom hemma eller kan leverera i tid. A4 är inte jättevanligt (förutom trallskruv) verkar det som.
Lutar åt träskruv och plugg ändå. Skönt att det inte är så mycket om inte ska fästas i trä.