Byggahus.se

Spikplugg A4 8x120?

1. K
    Medlem · Stockholm · 7 inlägg

ktd

Medlem
    Någon som har tips på vart man kan köpa spikplugg A4 8x120 i ”vanliga” butiker? Har letat runt men inte hittat rätt. Längden är inte superviktig men kortare än 120 mm är inte önskvärt.
    Skruv och spik är inte mitt gebit så jag har säkert bara missat.

2. C
    Medlem · Närke · 350 inlägg

Cider

Medlem
    • Laddar…
  3. K

ktd

Medlem
    Läser på mobilen så viss text kanske saknas men är dom verkligen A4 (rostfria)? Står för inomhus och då brukar det var C4, inte ens A2...

4. J
    Medlem · 8 inlägg

JonteH

Medlem
    A4 är syrafast, bör användas till tryckt virke.
    Vad är det du ska fästa och i vad ska du fästa det?

5. K

ktd

Medlem
    Trall i betong runt en pool. A2 kanske skulle funka men tänkte ta A4 för att vara på säkra sidan.

6. J
    Medlem · 8 inlägg

JonteH

Medlem
    Kör plugg och A4 trallskruv annars.

7. K

ktd

Medlem
    Det var tanken först men skönare att bara borra och slå i. :)

8. B
    Medlem · 142 inlägg

Bonzo2000

Medlem
    Känns det inte lite overkill att skruva trall med 8x120, eller är det jag som missat något?

9. K

ktd

Medlem
    Länka gärna till A4 spikplugg som du tycker räcker. Eller var du bara skrivsugna?
    Trallen kommer ligga ca 20 mm ovanför betongen på ”distanser” så spikpluggen bör gå ner och fästa ordentligt tycker jag.
    Men jag är, som sagt, långt ifrån expert så det är bra när ”experter” kan visa vägen.
    Ser fram emot dina tips. Tack!

10. Rickard.ag
    Medlem · 2 630 inlägg
    Kan distanserna vara av trä t ex en liggande 34x70 eller 28x70 så kan du använda typ 50mm betongskruv genom den och sen använda vanlig trallskruv.

11. K

ktd

Medlem
    Nä, distansen ska var max 20 mm. Troligen kommer den var närmare 15 mm.

12. B
    Medlem · 142 inlägg

Bonzo2000

Medlem
    Jag är inte helt klar i hur du tänkt bygga. Är tanken alltså att trallen ska ligga på distanser och du vill fästa trallen i betongen på samma sätt som den i vanliga fall fästs i golvreglar? Eller tänker du bygga trall i större sektioner och sedan fästa dessa i betongen?

Nej, jag kanske inte har alla svar åt dig just nu, det jag reagerade på var storleken på skruven då vanliga trallskruv brukar vara omkring 4,2x55. Det blir dessutom rejält dyrt om du ska använda den typen av skruv som trallskruv.

Men lägg gärna upp ett par bilder om du vill ha råd om hur du ska lösa uppgiften. Annars har Essve rostfria fasadplugg (spikplugg) i stora dimensioner.

https://www.essve.com/sv/produkter/...-inkl.-skruv-med-forsankt-skalle.-rostfri-a4/

13. K

ktd

Medlem
    Tack för svar. Det som ska fästas i betong är två-tre trall i bredd (ca 300 mm). Efter det kommer vanliga träreglar och då kan jag köra med vanlig trallskruv.
    De två-tre i bredd som ska fästas i betong kommer ”sväva” (på utlagda distanser) ca 15-20 mm och för att få ett bra grepp i betongen tänkte jag att lite längre skruv. Skulle nog vilja ner i alla fall >50 mm i betongen. Eller är det onödigt mycket?

Har kikat på en del tillverkares sidor och det finns en hel del men inga butiker, som jag hittat, har dom hemma eller kan leverera i tid. A4 är inte jättevanligt (förutom trallskruv) verkar det som.

Lutar åt träskruv och plugg ändå. Skönt att det inte är så mycket om inte ska fästas i trä. :)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.