I
Hej,

Fall 1
När vi renoverade rum A för par år sen så gjorde vi plats för tröskeln i golvet, d.v.s. vi sågade parkett så att tröskeln skulle få plats mellan parkettgolven i rum A och rum B då golvet från 70 talet var lagt på det viset. Hantverkaren som satte in dörren sa dock att detta var fel, tröskeln skulle vila på golvet (halva A och halva B så han sågade till en brädbit som han la under. Så här blev resultatet :

il7dNIi.jpg
RxzfELh.jpg

Fall 2
En annan hantverkare monterade in en dörr i källaren. Även detta golv var felaktigt lagt så man valde att göra något mellanting, d.v.s. tröskeln blev klart lägre, såhär blev det:

H6LIBsb.jpg iMNvh64.jpg

Fall 3
Nu har vi själva monterat 2 innerdörrar, den första var enkel då den hade ett klinkergolv som hade en jämn och fin övergång mellan de 2 rummen. Vi la tröskeln direkt på denna övergång såhär:

YvFWPID.jpg
IrmzKyN.jpg

Fall 4
Den senaste dörren vi monterade ställde dock till det lite. Rum A hade klinkers som på sina ställen uppgick till 15 mm tjocklek, rum B hade endast målat betonggolv, d.v.s. ca 15 mm lägre. Första hantverkarens råd lät rimliga så jag valde här att lägga först sockel matta (undvika fukt från plattan) och sen en 15 mm planslipad bräda, ovan på denna hamnade tröskeln. Det vi dock inte tänkte på var att denna behövde kompenseras ytterligare med distanser för att hamna i våg. Såhär blev det:

sZ2J6uR.jpg
eqZYjg8.jpg
3i49prO.jpg
3tTOgkb.jpg

Från började hade vi räknat med en kvartsstav på 20 mm, men nu ser det tyvärr ut som att dörren hamnade par mm högre upp än förväntat. Tanken framåt kommer vara att lägga klinkers även i rum B men det kommer LÅNGT fram.

Själv känner jag att fall 2 är så gott som perfekt men troligen är denna egentligen felmonterad. Fall 4 hamnade par mm för högt enligt mitt tycke.

1. Om tröskeln ska vila på hälften av rum 1 och hälften av rum 2 golvet, hur hanterar man då skillnader i höjden?

2. Är det någon av mina fall som skulle klassas som korrekt installation?

3. Hade ni vidtagit nåon åtfärd på fall 4? Och isåfall vad?

MVH

I
Ingen som vet hur en tröskel ska installeras eller finns det inga "best practice" runt dem?

Fall 1 är fel.
Fall 2 är ganska så fel också.
Fall 3 blir ju bra, en silikon i en bra färg på klinker sidan så blir det ju fint.
Fall 4 är ju rätt sätt att göra det på, sen är det mer utförandet det felar på.

I fall fyra hade jag åkt till bygghandeln och köpt en tröskel (eller en planhyvlad ekbit) som är tillräckligt bred, sen sågat den för att fylla ut avståndet ner mot det befintliga golvet.

I fall ett så stämmer det hantverkaren har sagt.

Man vill dela upp golvet mellan de två rummen för att golvet ska kunna expandera, lägger man till exempel ihop all parkett i ett helt hus blir det galet, golvet måste kunna expandera över årstiderna.

Så:

1. Om tröskeln ska vila på hälften av rum 1 och hälften av rum 2 golvet, hur hanterar man då skillnader i höjden?

Man "salar" nivåskillnaden dvs fyller ut ojämnheten med en till träbit, helt enkel plocka bort tröskeln och limma på en bit till som är måttanpassad, beror ju helt på hur många mm det handlar om, 2-3mm fogar man ju lätt bort.

2. Är det någon av mina fall som skulle klassas som korrekt installation?

Fall 3 är ju bra med en liten silikon under för att fylla glipan.
Fall 4 är ju rätt sätt men utförandet är ju sisådär.

3. Hade ni vidtagit nåon åtfärd på fall 4? Och isåfall vad?

En ekbit, kluven för att matcha konturen av klinkern.

Allt är ju väldigt lätt om man har alla grejer och är lite halvhändig, inte så lätt att klyva en ekbit från 5mm till 25mm utan en skaplig klyvsåg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.