Hej!
Nybliven husägare och helt ny på byggområdet. Däremot har jag fullt med idéer och jag skulle nu behöva hjälp med tips hur jag kan förverkliga detta.
Vi har ett befintligt staket mot ena grannen som inte är av det vackraste slaget. Vi har en pergola(altan?) Som vy ska komplettera med ett soldäck i sommar och precis här bredvid har grannen en bod. Bakom boden (mot vår gård) har grannen stegar och annat bös som man vill gömma undan. Det är ju bara att det grannen gömmer får vi som utsikt på vår uteplats. Staketet går runt hela gården och det är inte aktuellt att byta ut det i dagsläget. Vad vill jag då göra? Jo, jag skulle vilja förlänga stolparna (järn, stål?) Så att de blir kanske 2 meter? Tanken är att sedan sätta plank upp hela vägen och sedan låta växter klättra och skapa en växtvägg och eventuellt även låta dem växa in som en portal in i pergolan.
Finns det någon smartare lösning? Är det genomförbart? Hur gör jag och vad behöver jag för att klara av att genomföra det? Alla tips mottages tacksamt!
Nybliven husägare och helt ny på byggområdet. Däremot har jag fullt med idéer och jag skulle nu behöva hjälp med tips hur jag kan förverkliga detta.
Vi har ett befintligt staket mot ena grannen som inte är av det vackraste slaget. Vi har en pergola(altan?) Som vy ska komplettera med ett soldäck i sommar och precis här bredvid har grannen en bod. Bakom boden (mot vår gård) har grannen stegar och annat bös som man vill gömma undan. Det är ju bara att det grannen gömmer får vi som utsikt på vår uteplats. Staketet går runt hela gården och det är inte aktuellt att byta ut det i dagsläget. Vad vill jag då göra? Jo, jag skulle vilja förlänga stolparna (järn, stål?) Så att de blir kanske 2 meter? Tanken är att sedan sätta plank upp hela vägen och sedan låta växter klättra och skapa en växtvägg och eventuellt även låta dem växa in som en portal in i pergolan.
Finns det någon smartare lösning? Är det genomförbart? Hur gör jag och vad behöver jag för att klara av att genomföra det? Alla tips mottages tacksamt!
Moderator
· Stockholm
· 57 640 inlägg
Om du bygger plank behöver du bygglov. En spaljé eller liknande genomskinlig konstruktion kan du bygga utan bygglov. Kolla för säkerhets skull med kommunen, tolkningarna varierar lite mellan kommuner.
Ett staket får man ofta uppgöra utan bygglov i många kommuner förutsatt att det har 50 % genomsikt och inte är högre än 1,8 meter. Det vill säga att om det kläs med 120 mm breda brädor så ska det vara 120 mm mellanrum mellan varje bräda. Eftersom det är inom 4,5 meter fån tomtgränsen så behövs förstås grannens medgivande. Men reglerna kan variera mellan kommuner, precis som @hempularen redan påpekat. Vilken kommun gäller detta?
En vanligt förekommande "fuling" är att komma överens med grannen om att uppföra ett staket mitt i tomtgränsen men att man gör det med "50 % genomsikt" på respektive sida. Alltså så att brädorna på respektive sida ligger omlott och blir helt tätt sett rakt framifrån. Inte helt tillåtet, men enkelt att nedgradera till 50 % genomsiktlighet genom att ta bort brädorna på ena sidan. Se illustration:
En vanligt förekommande "fuling" är att komma överens med grannen om att uppföra ett staket mitt i tomtgränsen men att man gör det med "50 % genomsikt" på respektive sida. Alltså så att brädorna på respektive sida ligger omlott och blir helt tätt sett rakt framifrån. Inte helt tillåtet, men enkelt att nedgradera till 50 % genomsiktlighet genom att ta bort brädorna på ena sidan. Se illustration:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte en helt dum idé. Men hur förlänger jag dem? Köper man extra, stoppar i och fäster med de bultar som finns? Hur fäster jag armeringsnätet?U Utdelning skrev:
Åh så smart, ändå. Enkelt att åtgärda om det skulle vara något. Å andra sidan skulle jag vilja täcka det med växter så det behöver inte vara helt tätt heller. Nu vet jag inte exakt hur mycket det gäller men staketet står redan på vår tomt, så även deras bod. Jag tror dock det handlar om kanske 3 meter från tomtgräns så det räcker ju ändå inte dessvärre. Fråga mig inte varför de gjort på det här sättet, det har jag ingen aning om. Vi bor i älvkarleby kommun.splinter skrev:
Ett staket får man ofta uppgöra utan bygglov i många kommuner förutsatt att det har 50 % genomsikt och inte är högre än 1,8 meter. Det vill säga att om det kläs med 120 mm breda brädor så ska det vara 120 mm mellanrum mellan varje bräda. Eftersom det är inom 4,5 meter fån tomtgränsen så behövs förstås grannens medgivande. Men reglerna kan variera mellan kommuner, precis som @hempularen redan påpekat. Vilken kommun gäller detta?
[bild]
Jag förstår att reglerna finns men det är ju märkligt att det kan stå en bod där men inte ett staket/plank på 2 meter =lägre än boden.
Det hade jag inte ens tänkt på i och med att det står en bod där redan. Bra att veta!H hempularen skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 123 inlägg
Det kan ju vara bra att veta vems staketet är först. Då ”finsidan” är mot grannen talar det för att det tillhör TS, men det kan lika gärna vara samägt, åt något håll ska det ju vara vänt. Att det är grannens är mindre troligt, men inte omöjligt.
Det kan säkert gå att skarva på något, men hur snyggt det blir kan man ju fråga sig, likaså hur stabilt.
För egen del kan jag tycka att en syrén skulle passa där, någon annan kanske föreslår en tuja. Båda växer rätt fort och klarar sig utan stöd. Så fundera även på vilken sorts växtlighet ni vill ha där innan ni börjat bygga något.
Det kan säkert gå att skarva på något, men hur snyggt det blir kan man ju fråga sig, likaså hur stabilt.
För egen del kan jag tycka att en syrén skulle passa där, någon annan kanske föreslår en tuja. Båda växer rätt fort och klarar sig utan stöd. Så fundera även på vilken sorts växtlighet ni vill ha där innan ni börjat bygga något.
Skogsägare
· 23 123 inlägg
Ja exakt. Får läsa på lite om syrener kanske. Är lite orolig för våra extremt fina pioner som står i mitten. Syrener tar ju över ganska lätt som jag förstått det. Min tanke var att få till klätterväxter som kan klä in det som en vägg och sedan fortsätta in i själva pergolan som en växtportal.Nötegårdsgubben skrev:
Det kan ju vara bra att veta vems staketet är först. Då ”finsidan” är mot grannen talar det för att det tillhör TS, men det kan lika gärna vara samägt, åt något håll ska det ju vara vänt. Att det är grannens är mindre troligt, men inte omöjligt.
Skogsägare
· 23 123 inlägg
Det förstår jag, men menar du verkligen att stödmur och staket ligger flera meter in på er tomt i vad som ser ut att vara ett relativt tätbebyggt område? Det låter ärligt talat rätt osannolikt. Är det baserat på faktiska gränsmärken i marken, en tomtkarta eller något mer oprecist, som hur gränserna visas på exempelvis hitta.se?Leneet skrev:
Det kan förstås vara som du skriver, men det vore ovanligt.
Ja, jag har inte pratat med grannen då det verkade lite flyktigt och unveks vid mitt tama försök. MEN mäklaren nämnde detta vid köpet (Jag trodde att det handlade om en betydligt mindre del än vad det faktiskt gäller) och så har vi kollat tomtkartan hos lantmäteriet.Nötegårdsgubben skrev:
Det förstår jag, men menar du verkligen att stödmur och staket ligger flera meter in på er tomt i vad som ser ut att vara ett relativt tätbebyggt område? Det låter ärligt talat rätt osannolikt. Är det baserat på faktiska gränsmärken i marken, en tomtkarta eller något mer oprecist, som hur gränserna visas på exempelvis hitta.se?
Det kan förstås vara som du skriver, men det vore ovanligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 640 inlägg
Tomtkartan är i många fall fel, kan skilja flera meter. Framförallt om inte gränserna har bestämts i modern tid. Det som gäller juridiskt ör faktiska gränsmarkeringar. Kan vara stumpar av stålrör som lantmäteriet satt ned en gång i tiden.
Klicka här för att svara