2 802 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Putsa på puts
Jag håller på med källaren. Den har varit reglad med trä och fått fuktskada. Har dränerat om runt hela huset och fått ut all trä. Källaren har nu stått ett år och torkat. Nu är nästa steg att fixa putsen. Färgprov visar att tidigare ägare målat alla väggar med silicatfärg. Innerväggar är fina, där behövs bara putsa igen hål från spikar. Tips på material? Ganska djupa hål ska fyllas. Ytterväggarna har varit inplastade och gissar därför fått mer skada. Har förstått att all lös puts måste bort, men ska jag även ta bort all färg? Övre delen av ytterväggar, ovan mark, sitter putsen hårt. Frågan är, kan man putsa på silicatfärg? Eftersom väggen är så gropig och ojämn känns det enklast att putsa om hela väggen. Svårt att bara putsa där putsen lossnat. Tips på puts? Kan man putsa vilken puts som helst på gammal puts/murbruk? Arbetet är gjort 60 talet. Är det bäst att lämna in puts/murbruk på test för att se vad som använts och välja därefter?
Det beror ju på hur viktigt det är med ett jättefint resultat. Om du behåller den gamla hårt sittande putsen och putsar nedanför kommer du få en synlig skarv. Dessutom bör den nya putsen vara lika hård/mjuk som den gamla för annars kommer du få sprickor. Men om den sitter hårt är det ett dammigt jobb att knacka bort den (använd P3-mask i så fall) och det blir några säckar till tippen. En borrhammare med bred flatmejsel gör jobbet mycket lättare. Om yttermuren är leca eller betonghålsten ska det väl funka att putsa om den med vanligt C-bruk.
Skulle laga upp håligheter med ett Cbruk. Därefter putsa hela ytorna med tunnputs och glasfibernät. Får då en helhet. Ny vägg. (sto evo. Alt hayde)S Sakran skrev:Jag håller på med källaren. Den har varit reglad med trä och fått fuktskada. Har dränerat om runt hela huset och fått ut all trä. Källaren har nu stått ett år och torkat. Nu är nästa steg att fixa putsen. Färgprov visar att tidigare ägare målat alla väggar med silicatfärg. Innerväggar är fina, där behövs bara putsa igen hål från spikar. Tips på material? Ganska djupa hål ska fyllas. Ytterväggarna har varit inplastade och gissar därför fått mer skada. Har förstått att all lös puts måste bort, men ska jag även ta bort all färg? Övre delen av ytterväggar, ovan mark, sitter putsen hårt. Frågan är, kan man putsa på silicatfärg? Eftersom väggen är så gropig och ojämn känns det enklast att putsa om hela väggen. Svårt att bara putsa där putsen lossnat. Tips på puts? Kan man putsa vilken puts som helst på gammal puts/murbruk? Arbetet är gjort 60 talet. Är det bäst att lämna in puts/murbruk på test för att se vad som använts och välja därefter?
Klicka här för att svara