2 029 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Byggfolie i mellanbjälklag?
Hej!
Kan man ha byggfolie i mellanbjälklaget? Det är så att jag ska isolera mellanbjälklaget med överbliven isoleringen från det jag isolera väggarna med , och eftersom det är småbitar så blir det inte att ligga kvar på bara glesen så då lär jag plasta taket innan glesen tänkte jag, men blir osäker på om det är ok???
Jag har även ett badrum under mellanbjälklaget och har läst lite olika om det är ok med plast i taket på ett badrum men svaren är olika, jag vet att man inte behöver ha det enligt GVK men det står även inte heller att man får ha det.
Isoleringen i mellanbjälklaget är mest för ljuddämpning men kommer lägga full tjocklek ut efter ytterväggarna.
Ska man ha ångbroms istället?....Eller är det nån som har nåt annat bra förslag ?
Kan man ha byggfolie i mellanbjälklaget? Det är så att jag ska isolera mellanbjälklaget med överbliven isoleringen från det jag isolera väggarna med , och eftersom det är småbitar så blir det inte att ligga kvar på bara glesen så då lär jag plasta taket innan glesen tänkte jag, men blir osäker på om det är ok???
Jag har även ett badrum under mellanbjälklaget och har läst lite olika om det är ok med plast i taket på ett badrum men svaren är olika, jag vet att man inte behöver ha det enligt GVK men det står även inte heller att man får ha det.
Isoleringen i mellanbjälklaget är mest för ljuddämpning men kommer lägga full tjocklek ut efter ytterväggarna.
Ska man ha ångbroms istället?....Eller är det nån som har nåt annat bra förslag ?
Plasten hindrar fuktvandring uppåt i huset och bör klämmas mellan gles och bjälklaget. Så den skulle inte jag utesluta o sen lade våra snickare fullt med isolering närmast vägg o sedan enbart ljudisolering på resten, ca 50%
Klicka här för att svara