Jag bor i ett trevåningshus och har precis renoverat vår gamla slitna furu-trappa mellan första och andra våningen. Det blev en helhelg i damm-molnet medan lackfräsan och slipmaskinen tog bort det gamla ytskiktet.

Nu funderar jag på hur jag ska göra med den andra trappan. Även med en riktigt bra trappstege lär det ta betydligt längre tid i och med att man inte kan välja arbetsställning lika lätt, och det blir fler trappsteg att slipa undertill (jag skippade baksidan av trappstegen på några av de längst ner, ingen som kommer se dem ändå).

En tanke är naturligtvis att slipa trappan steg för steg lite då och då, men det finns verkligen inget sätt att stänga in trappan utan allt damm kommer i så fall flyga runt i hela lägenheten. Har tittat en del på Festools slipmaskiner. Är det något som har erfarenhet av dessa? Blir det nästintill helt dammfritt? Och blir det nästintill dammfritt även om man kopplar in dem i en billig grovdammsugare från Jula (ska man köpa både slip + dammsugare från Festools börjar det nästan bli billigare att bara ta in en hantverkare för att göra hela jobbet).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.