Martin_B
Som ett syskontråd till "Verktyg som aldrig borde ha tillverkats" startar jag denna.

Först ut är:

Alla vindskyddsdukar i vattentäthetsklass W2, W3 eller sämre.

Ren skräp som inte borde ha uppfunnits. Enda funktionen de har är att de skyddar för vind. Men de skyddar inte mot väta särskilt bra och är oftast heller ej lika ånggenomsläppliga som den högre vattentäthetsklassen W1 (paradoxalt nog).

Värdelöst till att skydda bygget med under byggtiden, då stommen blir blöt under om det regnar på duken, med svartmögel som följd.
Liksom värdelöst att ha bakom luftspalt där det hamnar isolering bakom, vilken kanske är den vanligaste placeringen av den. Just av anledningen att kondensvatten efter en kort stund går igenom duken, rätt in i stommen och isoleringen.

En annan placering kan vara bakom exempelvis västkustskivan eller liknande fasadskivor, vilket gör att den skyddas mot regn direkt på duken, så den fungerar möjligen till det.

Enda fördelen med den är att den är billigare än dukar i klass W1. Skiten borde aldrig ha tillverkats anser jag, eftersom den inte skyddar mot fukt som den borde göra, och är mindre ånggenomsläpplig.

Martin_B
Vill även ta upp ett annat material, som är ett av de vanligaste byggmaterialen idag.

Det är ett bra material ur flera synpunkter, som att den är slät och bra att tapetsera på, lätt att arbeta med och även ur brandsäkerhetssynpunkt.
Jag skriver naturligtvis om väggipsskivor, inte svårt att gissa va?

Men att använda i oarmerad form, som en enda väggskiva utan trä bakom, det är totalt värdelöst om man ämnar att fästa saker i det. Har man väl gjort ett hål så blir det bara större och större. Man kan inte sätta en spik som håller. Materialet är fruktansvärt ur infästningssynpunkt (dvs. infästning i materialet för att fästa upp saker mot det). Att skruva vanliga skruv är bara att glömma det också.

För att man skall kunna fästa saker krävs specialare, som gör mer åverkan i väggen än "nödvändigt" (fast det blir just nödvändigt p.g.a att gips är - gips).

Så ur den synpunkten borde materialet aldrig ha uppfunnits/tillverkats.

Kände att jag ville ta med detta material, trots att den har flera positiva sidor, just för att gips trots det även har orsakat många, många huvudvärk, för väldigt många människor, genom åren. Man har varit förbannad och svurit... osv. ...så gips förtjänar ändå att få listas här, med reservationen att det faktiskt är ett mycket bra material om man kompletterar det med träskivor bakom. För då fungerar de alldeles utmärkt!

• Gilla
AG A
  • Laddar…
Spånskiva och MDF i våra våtutrymmen, kök och badrum.

Protte

-Det där vita isolerskummet som var populärt på 60-70-talen. Det blir till pulver med åren och sjunker ihop och så samlar det fukt.

-Asbest i alla former

Treetex.

• Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Takpapp av kvalitet YAM.

Martin_B
H heimlaga skrev:
-Det där vita isolerskummet som var populärt på 60-70-talen. Det blir till pulver med åren och sjunker ihop och så samlar det fukt.

-Asbest i alla former
Till råge på det, och när det har använts i snetak, så har jag sett där råsponten har varit helt svart av svartmögel, med flera centimeters mellanrum mellan råspont och isolerskummet som har sjunkit ner. Jag misstänker att den här isoleringen på något sätt hade stängt inne fukten under råsponten, därav svartmöglet. Fast det kan säkert ha berott på annat med. Men illa var det i alla fall!

YAL var ju ännu sämre än YAM.

Fulkemisten
Schmeckiga moderna innerdörrar med pappersfyllning som knappast ljudisolerar och bara smäller igen och jäklas vid minsta korsdrag. Fy!

• Gilla
kortis och 7 till
  • Laddar…
Martin_B
Plastfärg till fasadmålning - i alla kulörer :rofl:

• Gilla
LRSvensson och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
Martin_B Martin_B skrev:
ag skriver naturligtvis om väggipsskivor, inte svårt att gissa va?
Men att använda i oarmerad form, som en enda väggskiva utan trä bakom
Problemet är ju inte gipsskivan utan dumsnåla byggherrar.

Stickan

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Takpapp av kvalitet YAM.
Får nog försvara YAM faktiskt. Den används med fördel när man skall lägga en ytpapp på :)
Men som underlagspapp till takpannor och liknande håller jag med dig :)

Håller delvis med dig om gips.
I min bostadsrätt så är de endast enkelgips på de icke bärande väggarna och 150mm riktigt hård betong på de bärande.
Fått inhandla ett antal mollyplugg för o få upp alla tavlor, hatthylla, hyllor, speglar osv.
Hos farsan är de osb bakom gipsen och där kan man hänga upp en 65” tv med 4 skruv rätt in i osben.
Sen hatar jag betong då jag måste släpa upp slagborren ur källaren och de dammar o har sig. Usch.
När vi köper/bygger hus ska de va trä med minst osb bakom gipsen.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
optimum
Eternitskivor för hus och eternit i alla former som byggmaterial.

PCB till fogar som nu måste saneras bort.

Blåbetong.

Giftigt flytspackel från 80-talet

• Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
F frollic123 skrev:
Får nog försvara YAM faktiskt. Den används med fördel när man skall lägga en ytpapp på :)
Men som underlagspapp till takpannor och liknande håller jag med dig :)
Menar du att det skulle finnas någon fördel med YAM, framför YAP? Jag har fått intrycket att YAM används av mindre nogräknade "hantverkare" för att lura upp okunniga beställare.

Nu gick jag in på Icopal.se och läste på. Du har alldeles rätt. YAM borde få finnas. "Hantverkare" som lurar på beställare YAM som underlag till tegelpannor borde inte få finnas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.