En fråga som kanske är svår att svara på över en planritning men värt ett försök då vi får tillträde till huset om en vecka.

Den in ringa de väggen vill vi öppna upp ett dörrhål i, typ 140cm.
Min första tanke var att den var bärande, men sen kom jag att tänka på att furugolvet (gammalt undergolv) på övervåningen är lagt i riktningen som pilen på bild 2 visar. Då borde väl bjälklaget ligga i motsatt riktning mot golvet, alltså borde väggen vid kaminen vara bärande?

Huset är byggt 1912 och utbyggt 1964 med vardagsrummet och sovrummet.

Planritning av hus med markerad vägg som planeras att öppnas upp för dörrhål nära kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av ett hus med markerad vägg för potentiell dörröppning och pil som visar golvrörelseriktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.