Hej!

Jag är i farten och vill sätta upp min TV på väggen. TV:n är en Samsung Frame som väger ca 8 kilo och väggfästet har endast 4 hål totalt. Jag har försökt ta reda på vad väggen som vi vill fästa i är gjort av i några dagar nu och skulle behöva få lite råd! Huset är från 30-talet och innerväggarna är kloasong/vassvägg. Till grannen däremot är det något annat som jag först trodde var en väldigt bred gipsskiva och sen bestämde att det minsann måste vara lättbetong. När jag nu borrat ett lite större hål så är jag dock fundersam då det ändå verkar vara någon form av tjock gips + spånskiva? Kan det stämma att en sån gipsvägg kan vara ca 60mm djup? 70mm in är det isolering. Dammet som kommer ut är fint och grått. Borrar man en bil längre in så kom det (ur detta hålet) lite trärester också. I ett hål jag borrade tidigare i samma vägg för att försöka lista ut vad det var så kom det inget trä, endast puts/lättbetong/gips.

Se bifogade bilder!

Ett borrat hål i en vägg som visar lager av olika byggnadsmaterial och indikerar tjocklek och struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrspån och fint grått damm på ett trägolv vid en vit gipsvägg och fotlist, efter borrning.
Skapa konto
Närbild av en borrad öppning i en vägg med grått damm och små trärester, eventuellt gips och spånskiva.
Skapa konto

Jag har köpt 8x60mm lättbetongankare som jag tänkte fästa med monteringslim och sen skruva i väggfästena. Eftersom jag nu är osäker på vad väggen faktiskt är gjord av så kanske det är bättre att köra med någon universalplugg och hoppas att det funkar! Är det någon som har gjort liknande? Håller en limmad universalplugg ifall det nu skulle vara gips?

Har aldrig monterat upp en TV på ett korrekt och hållbart sätt tidigare (studentrummet var inte lika noga) så jag uppskattar all input jag kan tänkas få!

Jag var med om att knacka ned vass en gång då satt det med hönsnät på råspont så det gråa är nog mer typ bruk.

Bästa svaret

Om det är en lägenhetsskiljande vägg bör kärnan vara av murtegel, om det inte är ett mindre hus med ett fåtal lägenheter. Då kan det vara en plankvägg. Lättbetong kan du utesluta liksom spånskivor och gips (om det inte använts som väggbeklädnad under senare tid). En tegelvägg bör vara putsad på insidan (utan vassmatta) men kan kanske ha någon form av träfiberskiva, typ treetex. Är det en plankvägg så är det träskruv som gäller, en tegelvägg vanlig plugg plus skruv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.