Hej håller på att ska växla av en vägg i köket och stött på patrull med en golvås som ligger i linje precis där jag behöver ställa pelaren för att slippa flytta elcentralen. Tänker mig något i stil med det jag ritat upp i bild 2.
Eller kanske det finns något bättre sätt att göra det på? Golvåsen utkap blir 90 mm och sockelbalken i krypgrunden är 130 mm bred så kommer finnas kvar upplag på 2 cm på vardera sida. Samt att det precis är i en modulskarv.
Kan tillägga att jag har en till sockelbalk i krypgrunden som ligger 2600 mm bredvid så golvåsen/bjälklaget har två "bärlinor".

Tacksam för svar och gärna tips.

• Skiss av väggstomme med markerade pelare, golvåsar och en sockelbalk, samt utkapat område för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har alltså någon form av elementbyggt typhus? Jag skulle vilja se en bild som redovisar hur golvmodulerna i sin helhet är placerade. Det borde inte vara något problem men man kan inte säga det säkert med hjälp av dina bilder. De är alltför "avkapade".

Totte_S
Varför inte tjocka på golvåsen istället för att ta bort material? Alltså bredda åsen så att du får tillräckligt upplag för pelaren.

Ville också göra så såklart, men enl vissa så säger de att träets fiberriktning är dålig på att typ ta emot pelartrycket.

Rent generellt bör man undvika att pelare vilar på bjälkar. Om pelarlasten är stor, och det är den sannolikt i det här fallet, kan tvärkrafterna bli för höga för bjälkarna. Att bredda bjälken kan vara en lösning som man dock bör kontrollera först. Utan en ritning som visar helheten går det inte att säga mer just nu.

Jag vill se en måttsatt eller skalenlig planritning så man kan avgöra hur långa bjälkarna är. Små utsnitt kan förklara men går inte att räkna på.

Kan du inte bara skruva dit en regel på var sida av balken i grunden som tar vikten från golvåsen?

• Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Absolut kolla i dina meddelanden skrev för inte så längesen där jag frågade om avväxlingen skickade en pdf fil med allt / Niklas

Hittar inte mina meddelanden just nu. De har gjort om gränssnittet. Ska leta senare. Bara ett litet räkneexempel. Om balken är 3 m lång och är utsatt för en jämnt utbredd last på 15 kN/m, så blir pelarlasten 22,5 kN per pelare. Tittar man i Träguidens tabell över konstruktionsvirke så klarar en 45x220 regel en tvärkraft på max ca 12 kN. Två stycken ihopskruvade klarar då det dubbla, dvs 24 kN. I detta fall är det tvärsnittsarean på bjälken som räknas.

Reglad väggstump(svarta rutan på bild med elcentral) där pelaren kommer stå i kommer vara kvar borde hjälpa att avlasta pelare också?
Räknat på 20kN pelartryck.

190 x45 bjälklag tyvärr men kanske går klossa dit 195x45 ändå bredvid?

Röda sträcket på planritningen är vart modulskarven går. PDF fil längst ned.

• Delvis reglad vägg med elcentral och utmarkerad plats för pelare, skadad gipsskiva och synliga rör.
    Skapa konto
  • Planritning av en bostad med markerat område för en reglad väggstump och pelarposition.
    Skapa konto
Som redan nämnts, slå på en regel på vardera sida om grundbalken som den avkapade golvregeln sen vilar på. Alt så flyttar du pelaren något för att missa golvregeln. Oavsett ska pelaren ner till grundbalken och inte stå på golvbjälken.

• Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.