17 669 läst ·
22 svar
18k läst
22 svar
Borra i betong med vanlig borrmaskin
En liten uppdatering. Jag borrade nu på förmiddagen mina hål under en vägbro med en vanlig borrmaskin och med en Bosch multi construction borr. Det gick hur bra som helst. Ett stort tack till cpalm som sparade mig ett inköp av en borrhammare/slagborrmaskin!

Vägbro?A Anna Bo skrev:
Hoppas vi inte får läsa om en sprängd bro i framtiden...
/ATW
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Frågan om en Grön Bosch klarar det? Dessutom några år på nacken. Jag skulle hyra en maskin istället.C cpalm skrev:Relativt lågt varvtal och högt tryck. Ungefär som när man borrar i stål.
Använder dem där det är för trångt för att komma åt med borrhammaren, samt även för att komma igenom tjockare armeringsjärn.
Köp inte något billigt skräp dock. Testade ett antal billiga universalborr innan jag hittade Bosch som faktiskt funkade.
Hoppas att det var en "privat" bro. För är ägaren Trafikverket så lär de inte bli glada om du har borrat i betongen och förstört täckskiktet till armeringen... Speciellt om du sedan har använt skruv och plugg. Har du däremot använt rostfria gängstänger som injekterats fast eller fästs med ankarmassa i betongen så kan det vara ok.A Anna Bo skrev:
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Måste jag inte komma åt armeringen för att förstöra täckskiktet? Iaf. så var det kanske lite missvisande att skriva vägbro för den utnyttjas inte längre. Vägen är omdragen men bron står kvar övergiven inne i skogen.R roli skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden