Har rum med gammal murad kalkstenvägg (1800 tal om inte äldre) där förra ägaren har putsat med cementbruk och sen målat med nån typ av plastfärg
Detta ska nu bli en liten snickarbod så har börjat ta ner putsen då jag tycker det är förbaskat fult gjort
Mitt problem är att jag vill behålla kalkstenen som den är och inte putsa om
Det gamla murbruket (kalkbruk?) är dock så mjukt så det är mer som pressad sand och detta dammar och trillar ner bara man tittar på det

Vad göra??
Går det att putsa av ordentligt och bättra på med nyare "fog"?
Eller går det att bara putsa av ytligt, bättra på där man måste och sen binda upp med olja eller primer?

I värsta fall kan jag tänka mig att putsa om och måla med en betong/kalkfärg men om det går att behålla kalkstenen synlig så är jag beredd att lägga lite tid på detta

• Delvis putsad gammal kalkstensvägg med synliga stenar och ställen där putsen tagits bort, vilket avslöjar den underliggande texturerade stenytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste stenarna vara synliga som de är då? Annars går det ju att göra en lättare gröt av kalkbruk som man så att säga borstar ut och fyller igen småskadorna. Men då kanske inte stenarna syns i sin prakt sen. Blir ju mer som en slammad vägg där man dock ser att det är sten.
Personligen tror jag inte de har putsat med cementbruk, det hade suttit bättre eller så lossnat i stora kakor. Ser mer ut som kalkbruk av nån sort.

Jo i värsta fall blir det som du säger att slamma väggen fast jag kommer isf måla över med en kalkfärg oxå

Med tanke på övriga renoveringar som förra ägaren gjort kan jag garantera att det är ett vanligt putsbruk övermålat med billigaste plastfärgen inköpt på valfri lågprishandel :P
Syns kanske inte så väl på bilderna men putsen släpper rätt lätt i större eller mindre kakor beroende på tjocklek
Det som sitter kvar mellan stenarna är dock ett gammalt kalkbruk

Hej. Läser detta gamla inlägg och blir lite nyfiken på hur det slutade. Jag har en vägg i källaren som ser exakt ut som på din bild. Slå ner det gamla eller försöka laga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.