17 140 läst ·
22 svar
17k läst
22 svar
Borra i betong med vanlig borrmaskin
Sida 1 av 2
Jag funderar på om det funkar att borra i betong med betongborr och vanlig borrmaskin (ej slagborr eller borrhammare) bara man inte stöter på någon sten. Är det någon som vet?
Mina erfarenheter är att det inte fungerar.
Provade för många år sedan att göra några hål i en betongvägg i lägenheten.
Först använde jag en helt vanlig borrmaskin (grön bosch, arvegods). Kom ca 1cm sen tog det stopp. Sen blev det en ryobi borrhamare och då var det som att borra i smör..
Provade för många år sedan att göra några hål i en betongvägg i lägenheten.
Först använde jag en helt vanlig borrmaskin (grön bosch, arvegods). Kom ca 1cm sen tog det stopp. Sen blev det en ryobi borrhamare och då var det som att borra i smör..
Nej. Borrläget i en skruvdragare är oftast till för lättbetong eller tegel. Du kommer förmodligen inte komma så långt in i betongen innan betongborret har blivit runt.A Anna Bo skrev:
Bästa svaret
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 416 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 416 inlägg
Det är större chans att det fungerar ja.U Utdelning skrev:
Betongborrar är trubbiga och kräver slaget medans denna typ är slipad vass och ska inte slås på. Dom är inte riktigt gjorda för hård konstruktionsbetong men kan med rätt förutsättningar fungera.
Beror på. Är det 1st 4cm djupt borrhål med 5mm kanske man skulle kunna stå och nöta på under en lång tid, men är det ett större/djupare/fler hål skulle jag aldrig överväga att inte använda en riktig borrmaskin med hammarunktion.
Rickard.ag skrev:
Det låter helt otroligt att ni lyckats borra i betong med universalborr med en borrskruvdragare. Borrar ni med höga varvtal eller låga?C cpalm skrev:
Beror väl lite på betongen.
jag borrade förra helgen 5st 10mm hål igenom en 8cm tjock betongkruka jag gjutit med en vanlig borrskruvdragare och betongborr. Tog 2-3min per hål då jag borrade sakta för att borret inte skulle bli för varmt, men annars inga större problem.
jag borrade förra helgen 5st 10mm hål igenom en 8cm tjock betongkruka jag gjutit med en vanlig borrskruvdragare och betongborr. Tog 2-3min per hål då jag borrade sakta för att borret inte skulle bli för varmt, men annars inga större problem.
Min gissning är att en granne kommer att knacka på och erbjuda er att låna en riktig borrmaskin innan du hinner bli klar (om du nu bor i flerfamiljshus dvs).A Anna Bo skrev:
Relativt lågt varvtal och högt tryck. Ungefär som när man borrar i stål.U Utdelning skrev:
Använder dem där det är för trångt för att komma åt med borrhammaren, samt även för att komma igenom tjockare armeringsjärn.
Köp inte något billigt skräp dock. Testade ett antal billiga universalborr innan jag hittade Bosch som faktiskt funkade.
Redigerat: