Hej hej, i samband med totalrenovering av en tvättstuga missade byggaren att gjuta nya golv/klinker i samma nivå som det tidigare vilket resulterade i att det nu är 15 mm högre än angränsande rum. Tidigare var det i nivå med angränsande hall och en ca 15 mm hög tröskel i ett stycke som funkade bra. Byggkillen är inte överlycklig och vill slippa, hävdar att jag behöver ta in en konstruktör som "räknar på bärigheten" innan han får göra om detta genom att hyvla bort 15 mm i bjälklaget. Detta är i ett Götenehus från 1997 och vi är på undervåningen i en tvättstuga som ligger mot en yttervägg och en bärande vägg på motsatt sida in mot hallen, total golvyta är ca 9 kvm. Är det rimligt att kräva att en konstruktör skall räkna på detta och vad är rimligt att betala för en sådan ?
Nuvarade lösning ser inte klokt ut eftersom det blir en dubbelt så hög tröskel (ca 25-28 mm) in mot hallen somt ser amatörmässig ut, sedan snubblar man nästan in i rummet.
Då det är försäkringsjobb är min känsla att byggaren tycker detta är jättejobbigt och helst vill slippa undan. Byggaren jobbar utan platsledare och bara underentreprenörer, så det fanns andrig någon dialog om att golvet måste höjas, de bara gjöt och sprang vidare. Själva hänvisar de till branschregler, men det är inte OK med en så pass stor höjning utan någon form av diskussion. Tacksam för lite tips och råd här.
Nuvarade lösning ser inte klokt ut eftersom det blir en dubbelt så hög tröskel (ca 25-28 mm) in mot hallen somt ser amatörmässig ut, sedan snubblar man nästan in i rummet.
Då det är försäkringsjobb är min känsla att byggaren tycker detta är jättejobbigt och helst vill slippa undan. Byggaren jobbar utan platsledare och bara underentreprenörer, så det fanns andrig någon dialog om att golvet måste höjas, de bara gjöt och sprang vidare. Själva hänvisar de till branschregler, men det är inte OK med en så pass stor höjning utan någon form av diskussion. Tacksam för lite tips och råd här.
Hej!
Hur ser golvuppbyggnaden ut? Trä- eller betongbjälklag? Källargolv/platta på mark? Skulle ytan jämnas till eller installationer som skulle gjutas in? Vad har ni kommit överens om? Kostnad för konstruktör varierar. Jag betalde drygt 1000 kr/h inkl moms.
Hur ser golvuppbyggnaden ut? Trä- eller betongbjälklag? Källargolv/platta på mark? Skulle ytan jämnas till eller installationer som skulle gjutas in? Vad har ni kommit överens om? Kostnad för konstruktör varierar. Jag betalde drygt 1000 kr/h inkl moms.
Allt går att lösa vid fel höjder. Vid renoveringar är det inte ovanligt att det blir höjdskillnader. Fanns det förutsättning för att få det i rätt höjd från början?
Hade du plastmatta innan och nu klinker med golvvärme så bygger det på höjden. Att börja hyvla ner bjälklag är nog inte med i nån kalkyl från f-bolaget
Hade du plastmatta innan och nu klinker med golvvärme så bygger det på höjden. Att börja hyvla ner bjälklag är nog inte med i nån kalkyl från f-bolaget
Hej, tack för svar - det var ursprungligen plastmatta, sedan gjorde vi klinker med armering och golvvärme och då linjerade klinkern med hallen, se nedanstående bilder. Det är vanlig enkel regelkonstruktion under spånskivan. Det som är lite märkligt är att det var ett bra fall i den gamla och utrivna klinkern (2012) men när byggaren lade på det nya så är klinkern plötsligt 15 mm högre ? Jag tror att de helt enkelt missat att notera tidigare golvhöjd då det saknats en samordnare på plats. Hursomhelst så undrar jag vad det innebär för bärigheten om jag river ut allting igen, och fräser ned bjälklaget typ 15-18 mm, och sedan limmar ny golvspån och bygger upp allting igen. Det är ju enkla gipsväggar runt om förutom ytterväggen, inga kakelugnar eller tunga föremål ovanför. Vad innebär det att hyvla med bjälklaget i bärighet och kan det kompenseras med att sätta kortlingar emellan ? Ytan är väl ca 9 kvm totalt. OBS bilden med klinkern visar före rivning. De andra två är bjälklaget innan återuppbyggnad. Tack för alla tips
s
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
s
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Har de bytt till en 22mm golvspån istället för kanske en tunnare skiva tidigare? Golvvärme behöver det ju spacklas lite tjockare/högre. Om det är stora klinkerplattor behöver väl de tjockare fix osv. Därav att det blivit högre kanske? Det är ju inget ovanligt med 45x195 cc300. Beror lite på hur långt de spänner mellan upplagen. Mycket jobb för 15 mm dock.
Mvh
Har de bytt till en 22mm golvspån istället för kanske en tunnare skiva tidigare? Golvvärme behöver det ju spacklas lite tjockare/högre. Om det är stora klinkerplattor behöver väl de tjockare fix osv. Därav att det blivit högre kanske? Det är ju inget ovanligt med 45x195 cc300. Beror lite på hur långt de spänner mellan upplagen. Mycket jobb för 15 mm dock.
Mvh
hej, tack försvar. nej det var 22 mm och armerat spackel innan också, tror bara att de klantat sig och aldrig tänkt på höjden vid rivning. ingen byggledare regelbundet på plats, bara olika underleverantörer. Men jag tänker mer på att få rätt bärighet i de hyvlade bjälksrna efteråt, hur mycket mindre stabilitet gör 15 mm från 220 ? kanskekan kan lägga extra parallella bjälkar och skruva för att stärka upp och hindra svikt.
Okej. Borde inte vara några problem lokalt i det rummet. Golvspån och spackel stärker ju upp konstruktionen men som du säger vill man ju undvika svikt. För säkerhets skull kan du ju lägga en rad med skruvlimmade kortlingar i mitten tvärs reglarna, sicksack så du kommer åt att skruva smidigt.
Jätteskönt stt höra, behöver en konstruktör som kan hjälpa mig med en enklare ritning och hållfasthetsberäkningsr till detta. någon som hsr tips ? har kvar alla originalritningar från 1997 från Götenehus. Någon räknekunnig som kan PMa mig ? tsck
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Hur långt är det mellan golvreglarnas upplag, vilket cc-avstånd samt om du vet vad det är för materialkvalitet på reglarna idag? Jag tycker inte du ska behöva betala dyra pengar på en konstruktör i onödan då detta är en väldigt enkel kontroll att göra. Kolla även på lathunden som nämnts ovan, tror även denna finns online.
Nu blev det komplicerat, men bjälkarna är 220 x 45 C24 (?) och avstånden mellan grundstockarna är ca 240 cm. Det finns ingenting under i krypgrunden som stöttar upp utan det är bara två punkter som dessa vilar på.
CC är 30 cm vilket jag beställde extra tätt då vi skulle ha tvättstuga7badrum där.
Hittade något program online / webbsida för träberäkningar, men det säger mig inte så mycket.
CC är 30 cm vilket jag beställde extra tätt då vi skulle ha tvättstuga7badrum där.
Hittade något program online / webbsida för träberäkningar, men det säger mig inte så mycket.
Gå in på denna länken om du vill ladda ner programmet till mobilen: https://www.svenskttra.se/publikationer-start/publikationer/lathunden/
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=001000
https://www.traguiden.se/konstrukti...uktionsvirke-i-ett-fack/?previousState=001000
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIARAC&usg=AOvVaw3NYTkociyrcuFv3KXx9jlm
Även denna från Säker vatten kan du kolla på.
Även denna från Säker vatten kan du kolla på.
Jättesnällt, tackar - verkar ju vara vanligt förekommande att man sänker golvet. När jag kör programmet får jag fram att skillnaden mellan nyttjandegrad på 220x45 och 195x45 går från 17 till 22% vid tungt lastat bjälklag - vad innebär det ?
Byggaren hävdar ju att det inte går att sänka pga att bjälkarna kanske inte håller. FIck mejl idag från husleverantören som tyckte att med en så liten hyvling räckte det med att laska i spikförband (vad nu det innebär).
Är det ett stort jobb/många timmar att göra själva hyvligen tror ni ?
Byggaren hävdar ju att det inte går att sänka pga att bjälkarna kanske inte håller. FIck mejl idag från husleverantören som tyckte att med en så liten hyvling räckte det med att laska i spikförband (vad nu det innebär).
Är det ett stort jobb/många timmar att göra själva hyvligen tror ni ?
