Hej!
Jag ska ta upp ett dörrhål i en av husets väggar, se bifogad pdf. Som jag ser det är det inte en bärande vägg så det borde gå bra, är det någon som säger emot?
Takstolen har gott om stöd från ytterväggen och hjärtväggen som jag sedan tidigare har växlat av.
Mvh
Mats
Jag ska ta upp ett dörrhål i en av husets väggar, se bifogad pdf. Som jag ser det är det inte en bärande vägg så det borde gå bra, är det någon som säger emot?
Takstolen har gott om stöd från ytterväggen och hjärtväggen som jag sedan tidigare har växlat av.
Mvh
Mats
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du måste redovisa lite mer fakta kring huset om du ska kunna få några utlåtanden. Är väggarna 1-stens tegelväggar?
Ytterväggarna är lättbetong/luftspalt/tegel, hjärtväggen och andra innerväggar är enkeltegel. Innerväggen som jag nu ska ta upp ett hål i är svår att mäta tjockleken på för där är ännu inget hål i den, men mäter jag ut om ytterväggen får jag det till max 17-18 cm. Det gör ju ingen dubbeltegelvägg, så jag gissar att även den är enkeltegel plus två rejäla lager puts.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag hade helst sett en fullständig och måttsatt ritning, men jag tror inte att den aktuella väggen är bärande.. En halvstens tegelvägg brukar vara ca 15 cm. 1,5 pyts + 12 tegel + 1,5 puts. Kan säkert bli 16-17 om muraren har slösat med putsen. Även en öppning i en murad men inte bärande vägg kräver någon form av avväxling. Vid uppförandet brukar man använda tegelbalkar. När du tar upp en öppning i en befintlig vägg är det enklast att använda någon form av enkel stålbalk. U-, L- eller fyrkantsprofiler förslagsvis.
Klicka här för att svara