1 957 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
220 c24 reglar, hur nitiskt bör man undvika kvist?
Jag ska stärka takstolar med ytterligare 45x220 hanbjälkar.
Är ute och söker virke och hittar mest bara sådant som har väldigt mycket kvist och lite sprickor.
Försvagas virket av mycket kvist?
Försvagas det av att ligga utomhus under minimalt tak?
Är ute och söker virke och hittar mest bara sådant som har väldigt mycket kvist och lite sprickor.
Försvagas virket av mycket kvist?
Försvagas det av att ligga utomhus under minimalt tak?
Kolla vilken klassning virket har, c24 el 30 är rekommenderat för bärande konstruktion...
https://woody.se/hus-bygg/traprodukter/konstruktionsvirke/45x220-k-virke-c30-gran
https://woody.se/hus-bygg/traprodukter/konstruktionsvirke/45x220-k-virke-c30-gran
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 428 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 428 inlägg
Eftersom K-virke är uteslutande gran i Sverige så är det oftare än inte man har både kärnan och kvistar i dom större dimensionerna. Köp dom som ser raka ut och utan andra större defekter så finns det inte så mycket mer att göra, kvistfritt kan du glömma.
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Precis, ibland känns det som de tagit det sämsta virket och klassat bara för det är tillräckligt starkt.Rickard.ag skrev:
När jag byggt takstolar har jag valt själv, lite kvist, täta årsringar och rakt.
I mitt 6kantiga torn är en av åsarna 45x220 minst 270 år gammal.... så jävla tung, överkurs till takåsar, nästan slöseri......
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 428 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 428 inlägg
Vad jag har förstått så har vi helt enkelt inget bättre alternativ än gran här i vårt land, Kvistfri tall är helt enkelt inget alternativ och tall med kvist ska tydligen vara sämre.Workingclasshero skrev:
Precis, ibland känns det som de tagit det sämsta virket och klassat bara för det är tillräckligt starkt.
När jag byggt takstolar har jag valt själv, lite kvist, täta årsringar och rakt.
I mitt 6kantiga torn är en av åsarna 45x220 minst 270 år gammal.... så jävla tung, överkurs till takåsar, nästan slöseri......
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tätt, rakvuxet och kvistfritt ger bäst resultat. C 24 ska inte innehålla så mycket stora kvistar eftersom det ska vara taget ur bättre, visuellt sorterat virke. Ett alternativ är annars att använda ytterpanel av norrländsk gran och skruvlimma. Hanbjälkar bestod förr nästan alltid av dubbla brädor med mellanlägg. Hanbjälkar är utsatta för dragkrafter vilket kan vara bra att tänka på.
Klicka här för att svara