Byggmaterial & Byggteknik
joelfro: Jag ska snygga till lite i min fjällstuga, jag kommer klä några väggar med vildmarkspanel, men för att spara lite pengar,tid och släpande på material upp till stugan, så slog det mig att några ställen som jag har sett får jag känslan av att man klätt vägen med plywood och sen några "vildmarkspanelplankor" för att på så viss skapa rätt känsla, någon som har lite erfaranheter?
Roffe_riff: [citat] Är inte gipsankare ännu enklare?
Jonawullt: Hej! Har precis köpt två Ivarskåp och vill montera dem på en gipsvägg. Funkar det ens? Inga stödben…tacksam för svar!
Pumabjörnen: [citat] Om jag var du skulle jag ersätta den spårade 22mm spånskivan mot en v313-p5 fukt-trög spånskiva också den 22mm, klammra golvvärmeslangen(bra idé att stipa fast comfortslingan[elvärmen] i i slangen)på det följt av rotnät för spacklet och sedan flyta golvet, ett minimum på 15mm över slangen är vad jag vet nödvändig tjocklek. Inser att detta endast är möjligt såvida du
Kristofferm: [citat] Jag hamnade på 29/31 grader med runt en halv grad plus/minus i diff. Finns ju inga exakta vinklar i en kåk från 1951.:rofl: Vinklarna var även densamma hela vägen, det var en synvilla att det skulle vara något annat. Det behövdes lite svordomar och ett par felkap innan jag fick allt att stämma. Överliggare i plåt hade nog varit bekvämt att köra med som Pumabjörnen
rolfino: [citat] Hur gick det med ledstången i gipsvägg? Har samma fråga som du nämligen hur man får det att sitta i enkelgips? Hade lite bråttom när jag demonterade och slängde originalledstången och inte markerade infästningarna. Så nu står jag där med nytapetserade trapphusväggar utan ledstång och utan markeringar av tidigare infästningar. Troligen kortlingar bakom gips men hur söker
ZipLock: Det är väl inte helt ovanligt med Nivell utan ventilation? Vi har tittat på två hus där man satt in Nivell för säkerhets skull, men inte ventilation.
Daniel Barnaniel: [citat] Det var min farhåga. Kör på 6 om ingen annan har annan uppfattning/ kunskap? Stort tack!
thatkrille: [citat] Ja, det är en variant. Men vill helst inte ha något som sticker ut på sidan om murstocken och syns när man tittar rakt framifrån.
Uffe A: Kanon Kul att det löste sig på ett bra sätt Då var det som elmont skrev
Mikael Wallin: [citat] Tack för utförliga svar! Känner mig betydligt bättre rustad för att gå vidare nu. Kommer kanske en projekttråd länge fram i vår när jag väl gör jobbet, lite för kallt att vara ute och mura nu. Utvändigt räknar jag med att det lossnar en del puts när jag tar bort stålramen för dörren så får ta det därifrån och avgöra hur mycket jag putsar upp. Det har även varit
1977bjorn: Vill du vara extremt säker borrar du med 10mm och använder 8mm skruv, med lämplig plugg till det.
CarlHammare: Hej! Håller på att isolera garaget, brandklassat EI30 i ytterväggar och tak. Jag har gipsat första lagret gips i garagetaket längst med glesen och kortlat med PB100 i kortskarvarna. Skall nu sätta andra lagret gips tvärs glesen/skivorna. Det jag nu funderar på är om jag behöver underbygga med Pb100 längst hela långkanten på gipsskivan i det yttre lagret. Den vilar ju på det inrer
NyfikenIngenjör: [citat] Jag förstår absolut vad du menar och tror att en avgränsning är på sin plats. Genom att specificera Klimatzon samt Atemp gör det lättare. Om man kan få ut energidata från ett antal konstruktionslösningar på detta vis så tror jag inte det är några problem att sedan göra en LCC analys av denna.
Martin Sigge: Haha, ja skojjiga övningar. Mycket stor skillnad på ändträets areor i förh till total area, som jag skrev i referensbitens diagram, vilket ju måste vara anledningen till att det tog så lång tid för den att torka. Jag avslutade torkningen i morse efter 2811 minuter. Tänker att ev. ytterligare viktminskning är försumbar i det här sammanhanget. Bedömmer fukthalten till 6,8%. Provbit 1
Stefan N: Hacka bort och putsa, absolut det bästa för väggen.
Sandra Caffarena: Hej, Jag är inte den bästa på att förklara och därmed tror jag att bilderna uttrycker vad jag behöver hjälp med. Vad bör jag göra för att få en fin kant? Tidigare har det varit tapet som liksom bubblar. Vad ska jag använda för material?
människa: Wow! Synd att jag redan borrat nya hål Men tack :)
nova383: Hej. Tittat på olika tabeller med blir inte klok på det ändå... Ett hus med öppet upp till nock förutom över badrum o sovrum, det ska bli ett loft där ovanför . kommer bli ett sovrum eller liknande däruppe senare. Ritade en bild som förklarar frågan tror jag. Tänkte en 45x220 tvärsöver p ca 6m, med helst bara 45x70 stolp under, men kan sätta dom tätare + göra nån kraftigar
1977bjorn: Har inte jobbat med siporex så det kan jag inte svara på tyvärr. Snabb googling säger ju dock: Lättbetongbalk är ett armerat lättbetongelement används som bärande komponent för dörr- och fönsteröppningar i lättbetong-murverk. Vilket verkar vara samma sak,så det funkar säkert… Det kanske går att knacka fram en klack på var sida så man kan få in en balk?
jonaserik: Gips och trapphus eller annan avväxling är inget bra att fästa i , det ska vara stumt det som fästena ska vara i.
Viktor Dagander: Vi är ute efter att få till en helt putsad murstock. Dem eldfasta stenarna som är intill insatskaminen är dem jag undrar över , samt hyllan som själva kamin står på skulle vi vilja ha putsade. Vad använder man så det håller mot värme och att det fäster som det ska mvh
joasag: Har köpt 2st 180x42 limträbalkar som ska sitta bredvid varandra för att bilda en 180x84 limträbalk. Rekommenderar ni att man sammanfogar dessa balkar med lim och skruv eller ska dom stå fria från varandra? Båda balkarna kommer vila på samma 90x90 limträstolpar. Kommer även fästa limträbalkarna i takstolarna med gaffelankare för att ta bort sidledsrörelser. Dessa kommer fästas med