EddieHansson
Kristofferm Kristofferm skrev:
Du menar när gipsskivor där skivans orginalkant saknas? Man brukar ju fasa av 45 grader på såna kanter, ska man slätspackla fasningen och sen limma remsan menar du? Det är ju lite teknik att spackla remsor på såna skarvar annars.
Så gör jag. Funkar bra och blir väldigt starkt. Testade på lösa skivor innan montering och papperslim+remsa är _mycket_ starkare än enbart spackel+remsa vid brytande krafter.

• Gilla
Kristofferm
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Du ska använda våtrumslim när du limmar pappersremsor, risk för släpp annars när man använder vanligt vävlim vilket jag varit med om tidigare!

förresten de e väldigt grov finish, beroende på släpljus så kommer allt de synas igenom din fototapet!

knacka med fingrarna och hör om de e luft bakom remsan. Spackla 1ggr limma en ny remsa med våtrumslim, spackla och måla. Är de luft bakom så skär upp de.
Jag vet att det ser grovt ut men tanken var att slipa med finare papper men jag upptäckte sprickan innan det.

EddieHansson
E Elnovis skrev:
Jag vet att det ser grovt ut men tanken var att slipa med finare papper men jag upptäckte sprickan innan det.
Du behöver kanske fylla ut lite bakom för att göra underlaget stumt och sen göra om skarven.

Fogskumstricket jag nämnde är sjukt enkelt och har alltid blivit bra för mig. Rekommenderar det.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Fogskumstricket jag nämnde är sjukt enkelt och har alltid blivit bra för mig. Rekommenderar det.
Skulle det fungera med pl600 istället för fogskum? I övrigt som din beskrivning.

Du menar när gipsskivor där skivans orginalkant saknas? Man brukar ju fasa av 45 grader på såna kanter, ska man slätspackla fasningen och sen limma remsan menar du? Det är ju lite teknik att spackla remsor på såna skarvar annars.
exakt, brukar skära till dom, spackla 1ggr sen limma remsa på tvärskarvarna. De går ju såklart att spackla tvärskarvarna med j spackel också, gjort de på senaste jobben men de kräver teknik och blir lätt en stor bula om man inte är duktig nog

• Gilla
Kristofferm
  • Laddar…
E Elnovis skrev:
Skulle det fungera med pl600 istället för fogskum? I övrigt som din beskrivning.
Nej, PL sväller inte. Hela grejen med fogskummet är att det expanderar och kryper ut i tomrummet. Ska du få in PL behöver du nog skära upp längs hela skarven så du får in munstycket och kan mosa ut nog med PL för att få in det överallt under, sen fylla igen med gipsbruk. Typ.

Nej, PL sväller inte. Hela grejen med fogskummet är att det expanderar och kryper ut i tomrummet. Ska du få in PL behöver du nog skära upp längs hela skarven så du får in munstycket och kan mosa ut nog med PL för att få in det överallt under, sen fylla igen med gipsbruk. Typ.
Ok då testar jag fogskummet.

• Gilla
Kristofferm
  • Laddar…
EddieHansson
Lycka till. Posta gärna med bilder hur du gör och hur det blev.

Lyckades hitta en video som visar tekniken. Inte den bästa och mest pedagogiska men, men.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
Lyckades hitta en video som visar tekniken. Inte den bästa och mest pedagogiska men, men.

[media]
Tack så mycket. Ser enkelt ut.

• Gilla
Kristofferm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.