8 333 läst ·
25 svar
8k läst
25 svar
Spricka mellan två gipsskivor, vad gör jag?
Så gör jag. Funkar bra och blir väldigt starkt. Testade på lösa skivor innan montering och papperslim+remsa är _mycket_ starkare än enbart spackel+remsa vid brytande krafter.Kristofferm skrev:
Jag vet att det ser grovt ut men tanken var att slipa med finare papper men jag upptäckte sprickan innan det.L Lechuza skrev:Du ska använda våtrumslim när du limmar pappersremsor, risk för släpp annars när man använder vanligt vävlim vilket jag varit med om tidigare!
förresten de e väldigt grov finish, beroende på släpljus så kommer allt de synas igenom din fototapet!
knacka med fingrarna och hör om de e luft bakom remsan. Spackla 1ggr limma en ny remsa med våtrumslim, spackla och måla. Är de luft bakom så skär upp de.
Fogskumstricket jag nämnde är sjukt enkelt och har alltid blivit bra för mig. Rekommenderar det.
exakt, brukar skära till dom, spackla 1ggr sen limma remsa på tvärskarvarna. De går ju såklart att spackla tvärskarvarna med j spackel också, gjort de på senaste jobben men de kräver teknik och blir lätt en stor bula om man inte är duktig nogKristofferm skrev:
Nej, PL sväller inte. Hela grejen med fogskummet är att det expanderar och kryper ut i tomrummet. Ska du få in PL behöver du nog skära upp längs hela skarven så du får in munstycket och kan mosa ut nog med PL för att få in det överallt under, sen fylla igen med gipsbruk. Typ.E Elnovis skrev:
Ok då testar jag fogskummet.Kristofferm skrev:
Lyckades hitta en video som visar tekniken. Inte den bästa och mest pedagogiska men, men.
Klicka här för att svara