Jag har limmat upp 6 mm renoveringsgips på en lättbetongvägg med PL600. Detta har jag gjort förut utan några som helst problem. Jag har limmat pappersremsa över skarvarna med vävlim, spacklat och slipat. Nu några veckor senare ser jag att det spruckit mellan gipsskivorna på två ställen. Sprickan ligger mellan gipsskivorna, i mitten av pappersremsan. Jag ska sätta upp en fototapet på den här väggen så det får absolut inte spricka efter tapetsering. Jag fick ett förslag av en vän att lägga ett lager gipsskivor till omlott men jag har ingen aning om det kommer att fungera. Vad kan jag göra för att lösa detta?

Spricka i gråmålad renoveringsgipsvägg längs skarven mellan gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Är det där slipat?
Det ser väldigt ojämnt ut för att fästa tapet på...

Är det i skarven eller kanten på pappersremsan som det spruckit?
Min gissning blir att pappersremsan släppt i kanten efter det torkat. Om man ska limma pappersremsor måste man göra det med vattenfast lim, men jag använder alltid våtrumsgrund själv och väntar tills den torkat och stryker sen på ett varv till. Då ser jag också att jag inte får några bubblor i pappremsan.

Är man ovan med pappremsor är det bättre att köra med vävtejp i mitt tycke...

Bara att dra bort remsan och börja om...

Om du lägger ett till lager där du förskjuter skarven bör ju detta givetvis åtgärda problemet men frågan är ju varför det spricker.

Det kan ju lika gärna vara att du inte fått till pappersremsan helt 100, jag hade börjat med att riva bort och försöka göra om skarven fungerar inte det. Kör ett lager uppepå.

anders07 anders07 skrev:
Är det där slipat?
Det ser väldigt ojämnt ut för att fästa tapet på...

Är det i skarven eller kanten på pappersremsan som det spruckit?
Min gissning blir att pappersremsan släppt i kanten efter det torkat. Om man ska limma pappersremsor måste man göra det med vattenfast lim, men jag använder alltid våtrumsgrund själv och väntar tills den torkat och stryker sen på ett varv till. Då ser jag också att jag inte får några bubblor i pappremsan.

Är man ovan med pappremsor är det bättre att köra med vävtejp i mitt tycke...

Bara att dra bort remsan och börja om...
Ja det är slipat med kornstorlek 80. Tanke var att jag skulle slipa med ett finare papper efter det. Det verkar som att det är mitt i pappersremsan, alltså mitt mellan gipsskivorna det spruckit. Jag har använt fluggers vävlim 378.

Spricker pappremsan mitt i har du en ordentlig rörelse där, frågan är om det finns nåt som håller då.

Troligen ligger skivorna inte helt mot underlaget i skarven så att det är luft bakom där. Ett gammalt knep är att göra hål i skarven med kanske 10 cm mellanrum och skjuta in fogskum som kryper in och fyller upp och limmar skivorna. Sen fyller man igen hålen med gipsbruk innan man sätter remsa och spacklar.

Jag har gjort så på träkonstruktioner med lyckat resultat vid flera tillfällen. Hur det funkar på betong kan jag inte svara på men det bör vara likvärdigt.

• Gilla
EddieHansson
  • Laddar…
EddieHansson
Är det stumt bakom skarven? Den kanske flexar lite och då spricker det.

Misstänker att du dragit lite kraftigare strängar med lim på skivan och sen tryckt upp den mot underlaget, då blir det tomrum bakom där inte limmet tryckts ut.

E Elnovis skrev:
Jag har limmat upp 6 mm renoveringsgips på en lättbetongvägg med PL600. Detta har jag gjort förut utan några som helst problem. Jag har limmat pappersremsa över skarvarna med vävlim, spacklat och slipat. Nu några veckor senare ser jag att det spruckit mellan gipsskivorna på två ställen. Sprickan ligger mellan gipsskivorna, i mitten av pappersremsan. Jag ska sätta upp en fototapet på den här väggen så det får absolut inte spricka efter tapetsering. Jag fick ett förslag av en vän att lägga ett lager gipsskivor till omlott men jag har ingen aning om det kommer att fungera. Vad kan jag göra för att lösa detta?

[bild]

Du ska använda våtrumslim när du limmar pappersremsor, risk för släpp annars när man använder vanligt vävlim vilket jag varit med om tidigare!

förresten de e väldigt grov finish, beroende på släpljus så kommer allt de synas igenom din fototapet!

knacka med fingrarna och hör om de e luft bakom remsan. Spackla 1ggr limma en ny remsa med våtrumslim, spackla och måla. Är de luft bakom så skär upp de.

L Lechuza skrev:
Du ska använda våtrumslim när du limmar pappersremsor, risk för släpp annars när man använder vanligt vävlim vilket jag varit med om tidigare!
Pappremsor ska fästas med J skarvspackel så vitt jag vet.

EddieHansson EddieHansson skrev:
Är det stumt bakom skarven? Den kanske flexar lite och då spricker det.
Jag tryckte med tummen nära sprickan och då kan jag se en liten rörelse.

EddieHansson
Kristofferm Kristofferm skrev:
Vanligt vitt PVC-lim (papperslim) duger väl. Det blir väldigt starkt.

EddieHansson EddieHansson skrev:
Vanligt vitt PVC-lim (papperslim) duger väl. Det blir väldigt starkt.
Det är en glipa i skarven mellan gipsskivorna, skarvspacklet fyller glipan och limmar remsan i samma moment.

Man KAN säkert använda en herrans massa produkter, men ska man göra enligt branschstandard så är det J-spackel som gäller. :D

Kristofferm Kristofferm skrev:

Jobbar som målare 10+ år jag vet vad jag pratar om ;)

är de nygipsat så givetvis j spackel, men är de ingen fasning i gipsen utan slätt så blir de bäst att limma

• Gilla
EddieHansson och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Jobbar som målare 10+ år jag vet vad jag pratar om ;)

är de nygipsat så givetvis j spackel, men är de ingen fasning i gipsen utan slätt så blir de bäst att limma
Du menar när gipsskivor där skivans orginalkant saknas? Man brukar ju fasa av 45 grader på såna kanter, ska man slätspackla fasningen och sen limma remsan menar du? Det är ju lite teknik att spackla remsor på såna skarvar annars.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.