Hej!
Håller på att isolera garaget, brandklassat EI30 i ytterväggar och tak.
Jag har gipsat första lagret gips i garagetaket längst med glesen och kortlat med PB100 i kortskarvarna. Skall nu sätta andra lagret gips tvärs glesen/skivorna. Det jag nu funderar på är om jag behöver underbygga med Pb100 längst hela långkanten på gipsskivan i det yttre lagret. Den vilar ju på det inrer lagret och kommer ju att skruvas cc30 hela vägen så det känns lite onödigt.. Jag har sökt info men blir inte riktigt klok då det står olika infon eller så är det jag som missförstår.
Båda lagren skivor fullskruvas.
"OBS! För brandklass EI 30 med två lag 12,5 mm Gyproc Gipsskivor krävs att båda skivlagen fullskruvas samt att skivor i inre lag monteras längs glespanel c 300 mm och att skivornas kortkanter underbyggs med Plåtband PB 100.
Gyproc-Monteringshandbok kap7.pdf Sid.154
(Ovan: Tolkar det som att jag endast inre lagret kortlas i kortkanter.)
"OBS! För brandklass EI 30 och två lag Gyproc 12,5 mm Gipsskivor krävs att alla skivkanter ska vara understödda. Skivorna längsmonteras mot tvär-/ sekundärprofil på c 300 mm och kortkanter underbyggs med PB 100."
Gyproc-Monteringshandbok kap2.pdf Sid.72
(Ovan: Krävs att alla skivkanter ät understödda, menas här att skivan måste vila på antingen gles, kortling eller annan skiva? )
"Flera lager
Alla skarvar förskjuts.
Man kan byta riktning från skivlager till skivlager.
Sista lagret bör monteras på tvären mot underlaget.
Alla tvärmonterade kortkanter skall understödjas och längsmonterade kortkanter i yttre skivlag."
Montage av skivor, allmänt - Knauf Danogips
(Ovan: Längsmonterade kortkanter i yttre skivlag understödjas. Är de understödja om de vilar på annan skiva eller vad menas här? Kortkanten skruvas ju i den tvärgående glesen.)
Ber om ursäkt om jag upplevs lite trög här men är lite neurotisk av mig och vill att det blir rätt.
Tack för hjälpen och trevlig helg!!