1 470 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Var hittar jag information om max belastning på olika infästningsmetoder?
Skall hänga upp en luftrenare i taket på mitt garage (gjuten platta på plåtprofil) och skulle vilja läsa mig till vilka infästningsmetoder som finns och vad de håller för.
Gissar att för detta duger det med vanliga skruvöglor i plug men skulle vilja veta mer då det inte är intuitivt för mig vad som krävs i och med att lasten är i hålets riktning.
Helst kortfattat och skrivet så att vilken dummer, läs jag, som helst förstår det.
Gissar att för detta duger det med vanliga skruvöglor i plug men skulle vilja veta mer då det inte är intuitivt för mig vad som krävs i och med att lasten är i hålets riktning.
Helst kortfattat och skrivet så att vilken dummer, läs jag, som helst förstår det.
Hej,
det finns så mycket tabeller så det är svårt att ge dig en ”generell”.
Om jag förstår dig rätt så skall du fästa något i ett betongbjälklag?
hur många infästningspunkter har du?
som exempel kan en plugg i rätt längd på 8mm i diameter ge en draglast på 250 kg… på en skruv alltså.
Det förutsätter att materialet och infästningen är perfekt.
då jag uppfattar att du skall fösta en någorlunda tung anordning tänker jag att man kör på 10mm, men, svårt att råda utan att veta exakta förutsättningar.
men, betong är trevligt att fästa saker i
med förbehåll för att jag missförstått frågan…
det finns så mycket tabeller så det är svårt att ge dig en ”generell”.
Om jag förstår dig rätt så skall du fästa något i ett betongbjälklag?
hur många infästningspunkter har du?
som exempel kan en plugg i rätt längd på 8mm i diameter ge en draglast på 250 kg… på en skruv alltså.
Det förutsätter att materialet och infästningen är perfekt.
då jag uppfattar att du skall fösta en någorlunda tung anordning tänker jag att man kör på 10mm, men, svårt att råda utan att veta exakta förutsättningar.
men, betong är trevligt att fästa saker i
med förbehåll för att jag missförstått frågan…
Tack1977bjorn skrev:
Som jag läser det dokumentet så är det vid infästning i vägg. Jag antar att det skiljer mellan vägg och tak.
Jag är inte så orolig över just denna infästning, fyra punkter och mindre än 50kg, men vill ha lite svart på vitt över att jag inte skall vara orolig och även för framtida bruk.
Klicka här för att svara