Hej!
Försöker klura ut hur jag ska fästa mina handledare på gipsväggen i trappan i vårt hus.
Trappen är av typ U-modell. Så två sidor är ca. 1,4 m långa och långa delen ca. 2,4 m.

Hade tänkt fästa handledaren med såna här ledstångsbeslag https://www.bauhaus.se/ledstangsbeslag-matt-silver.html

Problemet är att inte varje beslag kommer att hamna på en regel. Hur fäster man dem då? Vill ju att det ska se snyggt ut också.
Det verkar vara reglat som det ska med 60cc, men skulle man bara fästa i reglarna kommer det se fult ut.
Tex på den långa delen i min trapp kan man fästa i regel på mitten, men varje ända kommer ju inte dra i nån regel.

Så hur gör man? Ska man använda skivplugg och skruva i beslaget eller någon annan typ av ankarplugg som håller för en lite mer grovgängad skruv?

Tack på förhand!

Min erfarenhet är att ledstänger kan utsättas för oväntat stora laster ibland. Att fästa in i gipsen känns inte helt bra, i synnerhet inte vid ändpunkterna. Ett alternativ är att fästa en snygg bräda som underlag för monteringen av ledstången.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Min erfarenhet är att ledstänger kan utsättas för oväntat stora laster ibland. Att fästa in i gipsen känns inte helt bra, i synnerhet inte vid ändpunkterna. Ett alternativ är att fästa en snygg bräda som underlag för monteringen av ledstången.
Precis, jag känner också att det inte känns helt hundra att bara dra med nån sorts plugg i gipset.
Men då behöver ju brädan vara hela handledarens längd.
Den här brädan vore väl vara runt 22mm eller något för att vara nåt att fästa i?

Ja, det tror jag. Satsa på något material med lite finish, planhyvlad fur eller liknande.

S Sotarn402 skrev:
Hej!
Försöker klura ut hur jag ska fästa mina handledare på gipsväggen i trappan i vårt hus.
Trappen är av typ U-modell. Så två sidor är ca. 1,4 m långa och långa delen ca. 2,4 m.

Hade tänkt fästa handledaren med såna här ledstångsbeslag [länk]

Problemet är att inte varje beslag kommer att hamna på en regel. Hur fäster man dem då? Vill ju att det ska se snyggt ut också.
Det verkar vara reglat som det ska med 60cc, men skulle man bara fästa i reglarna kommer det se fult ut.
Tex på den långa delen i min trapp kan man fästa i regel på mitten, men varje ända kommer ju inte dra i nån regel.

Så hur gör man? Ska man använda skivplugg och skruva i beslaget eller någon annan typ av ankarplugg som håller för en lite mer grovgängad skruv?

Tack på förhand!
Hur gick det med ledstången i gipsvägg? Har samma fråga som du nämligen hur man får det att sitta i enkelgips?
Hade lite bråttom när jag demonterade och slängde originalledstången och inte markerade infästningarna. Så nu står jag där med nytapetserade trapphusväggar utan ledstång och utan markeringar av tidigare infästningar. Troligen kortlingar bakom gips men hur söker jag dessa?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.