Har fått tillträde till hus byggt 1974, tryckta syllarna bytta på ytterväggar 2006.
Var en som kom hit igår och tyckte sig känna mögellukt.
Tog reda på av säljaren att syllar under innerväggar inte var bytta i tron att det var som det skulle där.
Börjat riva lite nu.
Någon som, med dessa foton, kan säga vad detta är för syll?
Var en som kom hit igår och tyckte sig känna mögellukt.
Tog reda på av säljaren att syllar under innerväggar inte var bytta i tron att det var som det skulle där.
Börjat riva lite nu.
Någon som, med dessa foton, kan säga vad detta är för syll?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag kanske är lite korkad, men är det inte mindre risk att det möglar i en impregnerad träbit, än en som är oskyddad? Eller kanske är det ingen skillnad, men det borde åtminstone inte mögla lättare och inte i en torr innervägg. Sedan är det en del saker i gamla impregnerade reglar som inte är så nyttiga, men om det är så illa att man behöver rensa bort allt eller inte får andra berätta.
Fast som redan skrivits är det ju rätt enkelt att avgöra med näsan om lukten kommer från träet som nu är framme.
Fast som redan skrivits är det ju rätt enkelt att avgöra med näsan om lukten kommer från träet som nu är framme.
Ok, tack, vanlig impregnerad då. Tänkte eftersom det ser målat ut, fält med vanlig träfärg också ju. Men var väl så impregnerat såg när huset byggdes.Jonatan79 skrev:
Det luktar lite när man kommer in i huset. Sen vänjer jag mig fort.
Luktar i kläderna när jag varit i huset några timmar.
Känns inte mer när jag luktar direkt på regeln tycker jag.
Jag hade spontant siktat på att byta ut de där direkt. Om väggarna inte är bärande är det ju inte våldsamt mkt jobb men visst. Hade du tanke att bara flytta rakt in så är det ju helt klart en oskön grej att behöva fixa med
Det där är ju inte tryckimpregnerade reglar utom ngn som penslat dom med cupfinal eller liknande. Sen hur bra det är kan jag inte svara på.
köp en fuktmätare och testa syllarna, är det torrt så är det ju ingen fara.
köp en fuktmätare och testa syllarna, är det torrt så är det ju ingen fara.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Blir byte verkar det som.O olofh skrev:
Känner ingen lukt på plats. Men när jag sågade bort gipsbitar från olika ställen i huset så luktar dem som sitter på innerväggar men inte dem som sitter på yttervägg, där det sitter stålsyll sedan 2006.
När jag läser om cuprinol så var det ett sätt att tryckimpregnera på den tiden? För du menar inte cupfinal antar jagLarsa skrev:
Det verkar torrt men skall bytas ändå. Lukten kommer mest troligt därifrån.
"Koppar Cuprinol grön 10" hette en produkt som man kunde stryka med pensel. Den lär enligt lite googlande ha innehållit klorfenoler som ger den dåliga lukt äldre impregneringsmedel förknippas med.
Regeln på bilden tror jag inte är tryckt, men den är definitivt penslad, och troligen med detta medel.
Regeln på bilden tror jag inte är tryckt, men den är definitivt penslad, och troligen med detta medel.
Tack!M MagHam skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden