Jag ska mura en källarvägg med betonghålsten. När man murar, ska man fylla hålen i stenarna med betong också?

I
Nej. När du murar ska du vända stenen så hålen kommer neråt. 'Hålen' är den enda isolering btg.hålsten har, eftersom luft är en dålig värmeledare.

I äldre tider användes btg.hålsten till så gott som samtliga grundkonstr. då inget annat alternativ fanns. Idag är de ersätta med lättklinkerbetong som har ett högre isoleringevärde. Så ska du ha uppvärmt på andra sidan ska du inte mura med btg.hålsten utan Leca. Du kan också använda lättbtg.

Ok, tack för svaret. Är lecablocken lika starka (tål lika mycket tryck) som betonghålstenen?

Jag fick betonghålstenen billigt och skall isolera med podrän på utsidan så jag murar med dom jag har så långt det räcker. Sen köper jag leca till resten av väggen.

Nej, det skiljer i hållfasthet, btg.hålsten är starkare än lecablock.
Men lecablock är tillräckligt starka!!

Betonghålsten vs leca: hur stor skillnad är det på hållfastheten? Gärna i siffror..

Lecablockens hållf ligger i intervallet 3 - 5 MPa
Massiv betong kan rel lätt komma upp till 30 - 40 MPa, men det säger inte så mkt om hur starka hålstenarna är. Kommer inte ihåg ngn uppgift på detta, men starkare än leca iaf.

Hoppsan vilken skillnad. Någon annan som har uppgift på hålstenen?

Historian är att min snickare som skall göra en punschveranda är orolig för att hörnen skall få för höga punktlaster. Därför ville han att jag gjuter pelare och sedan gör väggar i valfri sten. Jag finner detta som en mindre bra lösning samt krånglig. Därför jagar jag alternativ...

Isf skulle jag föreslå att du murar i leca, men där dina höga punktlaster kommer ner gjuter du en fördelande platta av armerad btg ovanpå lecan.
Tex 30-40 cm lång.

Har funnit att betonghållsten klarar 5MPa och den starkare lecan klarar detsamma. Om jag inte räknar allt för fel borde det betyda att de klarar ca 5kkg/cm^2. Räknar jag rätt? Tänker att man troligtvis aldrig behöver bekymra sig om deras hållfasthet isf...

Moltas skrev:
Har funnit att betonghållsten klarar 5MPa och den starkare lecan klarar detsamma. Om jag inte räknar allt för fel borde det betyda att de klarar ca 5kkg/cm^2. Räknar jag rätt? Tänker att man troligtvis aldrig behöver bekymra sig om deras hållfasthet isf...
Sorry, det blev lite fel....
1 MPa ~= 10 kP/cm2

Tack, tänkte en smula fort där och decimalen for åt fel håll. Summasumarum landar jag iaf på att två ton skall kunna landa på ca 40 cm^2.

M Magnus Hedin skrev:
Jag ska mura en källarvägg med betonghålsten. När man murar, ska man fylla hålen i stenarna med betong också?
Vänd på stenarna, hålen är för isolering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.