Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Komplettering av golvreglar

1. M
    Medlem · 19 inlägg
    Hej,

håller på att förstärka badrumsgolvet inför inläggning av golvklinker. Det finns redan 2 st reglar 50 x 220, men jag behöver komplettera med ytterligare 2 st.

Hur vet jag hur mycket de nya reglarna kommer att krympa när de acklimatiserar sig efter en tid? Tänker att reglar som lagras i ouppvärmda lokaler hos leverantören har betydligt högre fukthalt än mina befintliga som har suttit i ett golv i ett uppvärmt rum med en varm undervåning under sig sen 1968. Om de nya reglarna krymper med flera mm kommer ju golvet att bli ojämnt.

Kan jag beräkna hur mycket de nya reglarna kommer att krympa om jag kan bestämma fukthalten? Hur mäter man fukthalten på ett tillförlitligt sätt?

Alla svar uppskattas.

/Martin

2. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 4 641 inlägg

Rickard.Premiumikon: Trä

Medlem
    Reglar krymper inte på längden och bredden kommer krympa en aning men är allt bra gjort så spelar det ingen roll. Limskruva allt som går (typ) är det jag tog åt mig av att se två duktiga hantverkare hjälpa mig med exakt samma jobb.

3. M
    Medlem · 19 inlägg
    Tack Rickard!:)

4. Oldboy
    Medlem · Skåne · 5 935 inlägg

Oldboy

Medlem
    De kan även krympa på höjden så att nivån mot de gamla reglarna diffar ngt, precis som du är inne på, men det tror jag inte att man gör ngt åt. Såvida du inte kan ha dem liggandes inne under längre tid för torkning till samma nivå som resten av bjälklaget. Då måste de dock spännas fast rakt, annars finns risk att de slår sig.

Det finns tumregler för hur mkt trä krymper, men det varierar beroende på träkvalitet och från vilken del av stocken som regeln är tagen.

Vilken betydelse detta kan få för resultatet över tid vet jag inte. Skruvlimning kan förmodligen i viss mån minska skillnader, men det är inte relevant när extra reglar ska läggas mellan befintliga för att öka bärigheten och minska svikten. (cc 60cm => cc 30cm) Däremot kan det säkra att golvspånet inte släpper från reglarna vilket är viktigt.

• Laddar…
  5. Rickard.
    Medlem · Riktiga Norrland · 4 641 inlägg

Rickard.Premiumikon: Trä

Medlem
    Limskruvningen har såklart ingen påverkan på krynämpningen utan det den gör är att den hindrar att infästningar/skruvförbanden sätter sig med tiden vilken kan röra sig om mycket mer än bara krympning av torkning. Krympningen kan ju dock vara en orsak till att dom sätter sig.

Redigerat 5 jan 2022 10:43
    • Laddar…
  6. M
    Medlem · 19 inlägg
    Det finns 4 bärande reglar 50*220, och jag vill komplettera med ytterligare 2 st, som jag nu har köpt.
    De nya har jag torkat i bastun på 50 gr i hittills ca 36 tim. på denna tid har de krympt ca 1,5 mm från ursprungliga 220.

Har brutit loss en, som jag hoppas, representativ bit ur bjälklaget, som jag nu torkar i ugnen på 100° för att bestämma fukthalten genom att se hur mycket vatten som avgår. I skrivande stund har den minskat från 755 g till 714 g på ca 8 timmar. Alltså ca 5,5% om jag inte har tänkt fel. Senaste timmen har den bara minskat 1 g, så den kanske närmar sig sin torrvikt. Får se hur det ser ut imorgon bitti. Om jag antar att 714 g är torrvikten borde alltså fukthalten ha varit just 5,5%. Är det rätt tänkt?

Jag tänker att jag imorgon tar ett prov på de nya reglarna som ligger i bastun, och mäter torrvikten på det som jämförelse. Om jag får samma procentuella viktminskning som i provet ovan, borde ju fukthalten vara densamma. Eller hur?

Bifogar bilder på trossbotten samt plankorna, som jag har försett med aluminiumfolie på ändarna för att inte få sprickbildning pga av snabbare torkning genom ändträet.

Alla kommentarer, hejarop och varningar tas tacksamt emot.
    /Martin

7. Huddingebo
    Medlem · Stockholm · 3 340 inlägg
    Läste en forskarrapport angående vattenskador i badrum där flera olika risker togs upp. Tror det kan ha varit från LTU... Men mins inte riktigt. Kan säkert hitta igen den.
    Bland alla riskmoment som togs upp så var ett att badrum byggs väldigt fort och med ej helr torrt virke från brädgården.
    Som sedan krymper och orsakar spänningar i konstruktionen.
    Har för mig att man mätte med trådtöjningsgivare i ett antal nya badrum, över tid efter uppförandet.

De mätte upp ett tiotal reglar på försök också och de krymte allt ifrån 3-7mm.

Mina egna iakttagelser efter allt byggande hemma är att frodvuxet virke torkar mindre medan tätvuxet torkar mest. Gissar att det kanske beror på att det tätvuxna virket tar längre tid på sig för att torka och därför inte är lika torrt när det hyvlas...

Det bästa man kan göra är att så snart som möjligt, före allt annat köpa och bära in golvreglarna.

8. Oldboy

Oldboy

Medlem
    Låter rimligt med tanke på att allt virke nuförtiden snabbtorkas.

• Laddar…
  9. Oldboy

Oldboy

Medlem
    Uttorkningskurvorna bör vara exponentiellt avtagande. Så med 2-3 mätperioder/värden så bör man kunna någorlunda pricka in om reglarna är på samma del av kurvorna (mätt i viktminskning per tidsenhet, gram/timme).
    Bygger såklart på ett gäng antaganden, (såsom t ex samma temp och RH i torkutrymmena), men det förefaller rimligt.

Det är naturligtvis lätt att förbise något när man inte är ordentligt insatt i ämnet, men sett ur ett praktiskt perspektiv så har du nog kommit långt med att eftertorka reglarna. Även om det eventuellt inte är helt rätt rent tekniskt/akademiskt så bör krympningen vara minimerad för praktiskt byggeri.

• Laddar…
  10. M
    Medlem · 19 inlägg
    Tack för glada tillrop så långt. Bifogar diagram över torkningen av Referensbiten samt Provbit 1. Referensbiten minskar inte mycket längre, men den får åka med Provbit 1 tills imorgon bitti.

Referensbiten har minskat med 6,4 % hittills, och den stannar nog på typ 7%, vilket väl är en rimlig fuktkvot för trävirke inomhus i Uppsala såhär års.

Provbit 1 har redan minskat med 8,5% och ser ut att kunna plana ut runt 9%. Om det stämmer borde jag alltså försöka sänka plankorna med ytterligare ca 2 %-enheter. Objections, Anyone?

Tyvärr har jag inga ingångsvärden för plankorna, men de låg ouppvärmt inomhus hos Beijers, så de borde ha legat på 13 - 16 % (?)

Om nån är intresserad lägger jag upp mer info imårrn eller på lördag.

• Laddar…
  11. Oldboy

Oldboy

Medlem
    Snabb uttorkningsprocess på provbit 1...
    Referensbiten har varit närmare 10 ggr så lång tid i ugnen?
    Ser också ut som massan/volymen skiljer en hel del mellan prov 1 och ref?
    Olika areor på ändträ också?
    Antar att det kan påverka tiden för uttorkning även om det i längden inte har ngn betydelse.

Vågen har tillräcklig noggrannhet för att inte det ska påverka allt för mkt? Tänker framförallt på den lilla lätta provbit 1. 1.65g är 1% av utgångsvärdet. Visst, om man observerar kurvlutningen och utplaningen så är det betydelselöst. :p

Excel är ett himla praktiskt och smidigt verktyg för sådana här skojjiga övningar. :geek:

12. M
    Medlem · 19 inlägg
    Haha, ja skojjiga övningar.

Mycket stor skillnad på ändträets areor i förh till total area, som jag skrev i referensbitens diagram, vilket ju måste vara anledningen till att det tog så lång tid för den att torka. Jag avslutade torkningen i morse efter 2811 minuter. Tänker att ev. ytterligare viktminskning är försumbar i det här sammanhanget. Bedömmer fukthalten till 6,8%.

Provbit 1 är en 5 cm skiva av regeln (som har tvärsnittet 45*220), dvs ändträets area är i samma härad som resten av biten. Som synes i diagrammet var den färdigtorkad efter 243 minuter. Fukthalten blir 8,5%.

Igår kväll tills i morse torkade jag Provbit 2. Vis av erfarenheten med ändträets inverkan på torktiden tog jag denna gång 2 skivor à ca. 2,5 cm. Man ser att det gjorde stor skillnad. Färdigtorkat redan efter 90 minuter. Fukthalt 6,6%.

Eftersom provbiten ligger så nära referensbiten (till och med lite torrare) har jag avbrutit torkningen i bastun och betraktar virket som färdigkonditionerat. Det kommer att ta några dagar innan reglarna sitter på plats för gott, så jag torkar nog ytterligare en provbit för säkerhets skull.

Bifogar uppdaterade diagram + ett nytt för Provbit 2 + en bild på bitarna.

Vågen är en vanlig digital köksvåg som verkar ha hygglig noggrannhet, iaf för detta ändamål. Gissar att repeterbarheten är bättre än 1 gram.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.