Hej!

Tänkte bygga in takfoten, panel med spotlights. Min takfot är i relativt dåliga vinklar så det blir att regla upp rejält så att själva panelen kan fästas rakt och snyggt. Tänkte sätta en vindskiva ytterst och sedan färdigmålad panel in mot tegelväggen.

Frågan är om man kan ha obehandlat trä att regla upp med? Kom över en hel del takläkt för ett tag sedan. Det borde man väl kunna använda? Det kommer ju aldrig komma i kontakt med vatten där innanför(och ovanför) panelen.

• Träpanel under takfot bredvid ränna, oreglad konstruktion, synlig mot tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Självklart kan du regla med obehandlat trä.

Jag ställer mig frågan varför du planerar en underspikning, är det för att dölja spikningen av råsponten?

• Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Hej! Tack för svar.
Ja, bilden jag laddade upp är inte mitt hus. Det är spikar och ser allmänt tråkigt ut. Brunt med för övrigt

Om du gillar utseendet med i klädd takfot, har löst hur du ska lösa övergången vid gavlarna och har tid och råd att genomföra projektet är det väl bara att köra.

Har du nått grannhus som är liknande ditt som har lyckats med inklädd takfot och belysning? Jag tycker ofta att det blir ganska klumpigt på hus som inte är byggda med det från början men det är ju en fråga om tycke och smak och om man gillar belysta fasader och vill öka sin energiförbrukning med dekorationsljus.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Ja, två av husen på gatan har i klädd takfot med spottar. Det blir snyggt.

90-talistsyling ;) Helt onödigt , helt osnyggt. Stilpolisen ger gult kort ;)

Hehe okaay, ja det fyller ju ingen funktion visserligen men jag tycker det lyfter fasaden i alla fall

J Joel 92 skrev:
Ja, två av husen på gatan har i klädd takfot med spottar. Det blir snyggt.
Din första bild var inte på ditt hus eller ens på nått som liknar det om jag fattar rätt.
Skulle du kunna visa bild på en snyggt inklädd takfot med spottar på ett hus som liknar ditt?

R
F fribygg skrev:
Om du gillar utseendet med i klädd takfot, har löst hur du ska lösa övergången vid gavlarna och har tid och råd att genomföra projektet är det väl bara att köra.

Har du nått grannhus som är liknande ditt som har lyckats med inklädd takfot och belysning? Jag tycker ofta att det blir ganska klumpigt på hus som inte är byggda med det från början men det är ju en fråga om tycke och smak och om man gillar belysta fasader och vill öka sin energiförbrukning med dekorationsljus.
Det absolut fulaste och snålaste som finns på höst/vinterhalvåret är folk som har helt nedsläckta hus för att de vill spara el.

Med dagens led lampor är energiförbrukningen en piss i havet.

R RalleB skrev:
Det absolut fulaste och snålaste som finns på höst/vinterhalvåret är folk som har helt nedsläckta hus för att de vill spara el.

Visst ljusförorena mer...

Vem bryr sig om insekter och djur...

/ATW

R RalleB skrev:

Jag tycker absolut att TS ska genomföra sitt projekt om han kan, har råd och tycker det är snyggt.

Vad jag eller för den delen du tycker om belysta fasader är rätt ointressant om du inte råkar vara granne och får leva med att se den belysta fasaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.