Ska bygga en väggfast hylla i 16mm mdf och funderar på om det är ok att inte måla gavlarna på den utsida som inte syns. Man hör ju ibland att skivmaterial kan slå sig om den målas bara på ena sidan. Osäker på om det gäller också lite tjockare dimensioner. Och nog borde det väl räcka med endast grundfärg isåfall?

Mdf brukar vara formstabil så länge den inte utsätts för fukt. Och då är det snarare att den svullnar upp och tappar formen än att den slår sig. Det skall inte vara ett problem att måla bara en sida.

A Alko skrev:
Ska bygga en väggfast hylla i 16mm mdf och funderar på om det är ok att inte måla gavlarna på den utsida som inte syns. Man hör ju ibland att skivmaterial kan slå sig om den målas bara på ena sidan. Osäker på om det gäller också lite tjockare dimensioner. Och nog borde det väl räcka med endast grundfärg isåfall?
Mina egentillverkade smygar i 19 mm mdf är inte målade på båda sidor. Det finns ingen tendens till att de skulle slå sig. Däremot ångrar jag mig att jag inte målade båda sidor på mitt 27mm tjocka limfogs-skrivbord, för där ser jag en klar slagning.

• Gilla
Xena
  • Laddar…
P
Mdf slår sig rejält, det är bara kolla på yttersta/översta skivan i bunten i snickeriet. Men saker som är ihopbyggda med korta avstånd mellan stag, hyllplan etc klarar sig oftast bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.